اقتصادایرانجهانسیاست

سی‌ان‌ان: آمریکا آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌ ایران را بررسی می‌کند

شبکه سی‌ان‌ان روز جمعه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی مدعی شد دولت بایدن در حال بررسی آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌‌های بلوکه شده ایران است.

سی‌ان‌ان می‌گوید، مشخص نیست که آزادسازی این مقدار از دارایی بلوکه شده ایران در ازای چه چیزی اتفاق خواهد افتاد، اما احتمال داد که این می تواند به عنوان یک اقدام حسن نیت در مقابل تهران در جریان مذاکرات وین باشد.

طبق این گزارش، دارایی‌هایی که آزاد خواهد شد به صورت نقدی به ایران پرداخت نمی شود. این پول به یک کانال سوئیسی، معروف به توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس اختصاص داده می شوند، که سال گذشته ایجاد شد تا اجازه دهد کمک های بشردوستانه مانند غذا و دارو بدون نقض تحریم های ایالات متحده به ایران ارسال شود.

یکی از کارکنان کنگره جمهوری خواه به سی‌ان‌ان گفت که این طرح با مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره  روبرو است. این منبع گفت که برخی از افراد در کپیتول هیل ایده آزاد شدن هرگونه پول ایران را امتیازی می دانند که اهرم فشار آمریکا را کاهش دهد.

در مقابل، توماس کانتریمن، که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور امنیت و منع گسترش سلاح های هسته ای خدمت کرده، گفت: “اگر [آمریکا] این نوع حسن نیت را نشان دهد می تواند حسن نیت متقابل طرف ایرانی را ایجاد کند و به طور بالقوه یک گام خوب رو به جلو است.”

کارشناسان می گویند گزینه دیگر این است که ایالات متحده اجازه دهد صندوق بین المللی پول درخواست ۵ میلیارد دلار وام ایران را برای مبارزه با کرونا تأیید کند. دولت ترامپ تلاش کرده بود تا این وام را مسدود کند، با این استدلال که ایران می تواند بودجه را برای اقدامات بی‌ثبات کننده خود در جهان استفاده کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اسراییل هفته گذشته هیاتی را به واشنگتن فرستاد تا در باره مذاکرات وین با دولت آمریکا گفتگو کند. هفته گذشته، یوسی کوهن، مقام ارشد اطلاعاتی اسراییل در یک دیدار کوتاه با جو بایدن، موضع اسرائیل را یادآوری کرد و گفت به ایران نمی توان اعتماد کرد و آمریکا نباید به توافق هسته ای برگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا