جهانخاورمیانهسیاست

شمار قربانیان انفجار فرودگاه کابل به ۶۰ تن رسید؛ ۱۴۰ زخمی 

روز پنجشنبه ۴ شهریور، در پی انفجارهای مکرر در منطقه ای که فرودگاه بین المللی حامد کرزی در آن قرار دارد، تا کنون دست کم ۶۰ نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند.

پس از دو بمب گذاری در دروازه ابی فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل، پایتخت افغانستان، یک انفجار شدید دیگر در این شهر رخ داد.

شبکه جهانی بی بی سی به نقل از یک مقام ارشد بهداشتی اعلام کرد که دست کم ۶۰ نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند.

در بیانیه ای که در حساب توییتر بیمارستان کمک های اولیه در کابل منتشر شد، گزارش شد که همچنان مجروحان، از جمله کودکان و زنان، به بیمارستان آورده می‌شوند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی در صفحه توئیتر خود گفت که آنها “این حمله را” به شدت “محکوم می کنند و این حادثه” در منطقه ای که امنیت توسط نیروهای آمریکایی تامین می شود “رخ داده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد که مقامات آمریکایی که نام وی را اعلام نکرده اند معتقدند که این انفجار قطعاً توسط داعش انجام شده است.

بر اساس اخبار خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا به نقل از دو مقام آمریکایی، ۱۲ سرباز آمریکایی در این حمله جان باختند.

مقامات خاطرنشان کردند که ۱۱ تن از سربازانی که جان خود را از دست دادند تفنگداران دریایی بودند و ۱ نفر نیز پزشک ارتش بود.

علاوه بر این، شاهدان عینی خاطرنشان کردند که بسیاری از افغانانی که سعی کردند خود را به فرودگاه برسانند در انفجارها جان خود را از دست دادند.

در حالی که در بیانیه پنتاگون تعداد سربازان آمریکایی کشته شده در انفجار مذکور مشخص نشده است، تصریح شده است که “برخی از سربازان آمریکایی” جان خود را از دست داده اند.

مقامات کاخ سفید اعلام کردند که پس از انتشار خبر انفجار، بایدن به اتاق موقعیت که در مناسبت های خاص برگزار می شود، نقل مکان کرد و دیدار وی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسراییل در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت محلی به فردا موکول شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، این حمله وحشتناک خارج از فرودگاه کابل را به شدت محکوم کرد و در حساب توئیتر خود گفت: “اولویت ما این است که هرچه بیشتر افراد را به محل امن در اسرع وقت منتقل کنیم.”

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز با اشاره به اینکه عملیات تخلیه باید “تا حد ممکن سریع و کارآمد باشد”، اظهار داشت که تخلیه ها تا آخرین لحظه ادامه دارد.

جانسون با تأکید بر این که امیدوار است که طالبان به مردم اجازه خواهد داد تا پس از ۳۱ اوت، تاریخ برنامه ریزی شده برای خروج از افغانستان خارج شوند، گفت که بریتانیا برنامه تخلیه را بر اساس زمان بندی موجود ادامه می دهد.

گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل بریتانیا در حساب توئیتر خود گفت: “پس از صحنه های تکان دهنده امروز در افغانستان، من یک اطلاعیه هشدار (به هوانیروز) صادر کردم که به خطوط هوایی توصیه می کند که هنگام گذر از حریم هوایی افغانستان از کاهش ارتفاع خود به زیر ۲۵ هزار پا جلوگیری کنند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا