مقالات

شهرداران فاسد در حمایت سیستمی فاسد – ✍آراز ماراغالی

آیا یک شهردار یا یک مسئول به تنهایی و بدون هماهنگی با سایرین قادر به حجم بالایی از تخلفات و اختلاس های کلان می باشد؟

در سالهای اخیر شاهد اخبار متعدد در مورد فساد در شهرداری ها و دستگیری شخص شهردار می باشیم. آیا براستی فساد و تخلفات نهادینه شده در شهرداری ها صرفا منوط به رفتار شخص شهردار آن مجموعه می باشد؟

آیا یک شهردار یا یک مسئول به تنهایی و بدون هماهنگی با سایرین قادر به حجم بالایی از تخلفات و اختلاس های کلان می باشد؟

اگر قرار بود با دستگیری و حذف یک فرد خلافکار از یک مجموعه تمام مشکلات آن مجموعه حل و فصل گردد ، چرا پس از دستگیری شهرداران و برخی افراد از مجموعه های مختلف شهرداری ها ، باز اصلاحات واقعی در آن مجموعه ها رخ نداده و فساد در آنها ریشه کن نشده است ؟

چرا با وجود دستگیری ها ، باز شهرداری ها در سرتاسر ایران در صدر اداراتی هستند که مردم بیشترین نارضایتی ها را از آنها دارند ؟

در روزهای اخیر شاهد دستگیری هایی در شهرداری های شهرهای مختلف از جمله ارومیه ، مراغه و مرند بوده ایم .
دستگیری هایی که فارغ از زمان آن با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شورا ها ، نحوه برخورد و اقدامات پس از این دستگیری ها قابل تامل می باشند.

در این مجال کوتاه با توجه به اینکه اینجانب از طریق دوستان مختلف با جو حاکم در شهرداری مراغه آشنا می باشم ، به طور اجمالی به بررسی بازداشت اخیر شهردار مراغه می پردازم.

با توجه به پیشینه تاریخی مراغه و از آنجاییکه این شهر بعنوان پایتخت ایلخانیان با وجود مجموعه علمی رصد خانه مورد توجه اندیشمندان سرتاسر جهان در زمان خویش بوده است و با توجه به حداقل بناهای تاریخی حفظ شده در این شهر، تمامی این موارد حکایت از آن دارد که مقوله معماری و شهرسازی از سالهای بسیار دور در این شهر به اجرا در آمده است و قطعا با وجود سنگ بنای علمی گذشته، شهر مراغه باید امروز از شهرهای معروف جهان از باب معماری و شهرسازی و مقام علمی مطرح می شد.

اما متاسفانه نه تنها از آن عظمت علمی و معماری بی نظیر گذشته خبری نیست، بلکه مجموعه شهرداری در این شهر قادر به حل و فصل حداقل نیازهای شهر و پاسخگویی به شهروندان نمی باشد.

آیا فساد سیستماتیک موجود در مجموعه شهرداری مراغه همگی صرفا بخاطر عملکرد یک شخص در این مجموعه می باشد؟

اگر چنین بود چرا چند سال پیش با وجود مستندات کافی در مورد حجم بالای تخلفات مالی و اداری ، شهردار قبلی بازداشت نشد؟ چرا با وجود دستگیری یکی از کارمندان بجای شهردار قبلی در یک معامله بین شهردار و یکی از مقامات قضایی سابق ، فساد از مجموعه شهرداری مراغه ریشه کن نشد؟

بنده قصد حمایت از شهردار بازداشت شده فعلی را ندارم چرا که حجم بالای تخلفات و اختلاس با توجه به آن مقدار از اموال شناخته شده ایشان ، بر شهروندان مراغه ای پنهان نمی باشد اما سوال اینجاست آیا شهردار به تنهایی قادر به انجام این تخلفات و اختلاس می باشد ؟ آیا معاونان و شورای شهر از این تخلفات بی خبر بوده اند؟

اگر بی خبر بوده اند وای بر حال آن شهر با وجود چنین شورای شهری.

مگر از وظایف شورای شهر نظارت بر عملکرد شهردار نمی باشد؟ چرا در این چهار سال گذشته اعضای شورای شهر مراغه در برابر این اعمال غیر قانونی شهردار سکوت کرده اند؟

اگر حق السکوت دریافت می نموده و یا با شهردار در این تخلفات همراه و شریک بوده اند، چرا این افراد توسط نیروهای امنیتی بازداشت نشده اند؟

فارغ از این تخلفات، مجموعه شهرداری مراغه در این چهار سال نه تنها در برابر حل مشکلات اغلب مراجعه کنندگان پاسخگو نبوده اند ، بلکه با ایجاد بوروکراسی پیچیده اداری بر مشکلات موجود این افراد افزوده اند.

بعنوان مثال طبق خبرهای رسیده از خود مجموعه شهرداری مراغه نود و نه درصد افراد مراجعه کننده به معاونت شهرسازی این مجموعه از این معاونت کاملا ناراضی بوده و این معاونت بجای حل مشکل این افراد، با کدامین هدف جلوی پای آنها سنگ اندازی نموده و متاسفانه هیچ شخص و قسمتی پاسخ گوی اعتراض این افراد نسبت به این معاونت نمی باشند!

طبق اظهارات مراجعه کنندگان گویی خانم معاون که بدون هیچ تجربه و صلاحیت مدیریتی در این پست صرفا به پشتوانه شوهر خود که در دستگاه قضا می باشد و زمانی معاون دادستان این شهر بوده است، برای خود حقی ویژه در مجموعه شهرداری مراغه قائل بوده و خود را موظف به پاسخگویی به ارباب رجوع نمی داند!

شاید هم شهردار دستگیر شده در یک بده، بستان به امید حمایت قضایی از سوی فرد مذکور، همسر وی را با وجود گزینه های بسیار با تجربه و مناسبتر ، به پست معاونت شهرسازی برگزیده است!

به هر حال موارد تخلف در این مجموعه بسیار است و اگر هدف از دستگیری اخیر واقعا مبارزه با فساد می باشد پس باید با چشمی بازتر اعمال معاونان و اعضای شورای شهر این مجموعه نیز زیر ذره بین باشد نه اینکه هم و غم فقط به یک شخص در این مجموعه عریض و طویل معطوف باشد.

✍آراز ماراغالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا