آذربایجانایران

شیوع بیماری‌های عفونی در زندان اوین؛

نگرانی از وضعیت توحید امیرامینی و دیگر زندانیان آذربایجانی

پس از موج دستگیری‌های گسترده اعتراضات اخیر، ازدحام زندانیان در زندان اوین به شدت افزایش یافته است. این امر سبب شده که وضعیت بهداشت، تغذیه و خدمات درمانی ارائه شده در زندان تاثیر منفی گذاشته است و موجب بروز انواع بیماری‌های عفونی شده است.

زندانیان سیاسی آذربایجانی محبوس در این زندان نیز در تماس با نزدیکان خود این خبر را تائید کرده‌اند و خبر از شیوع گسترده‌ی عفونت ادراری در زندان اوین داده‌اند. در یک مورد نتیجه‌ی آزمایش پزشکی توحید امیر امینی فعال حرکت ملی آذربایجانی محبوس در زندان اوین در خصوص عفونت ادراری از سوی بهداری اوین مثبت اعلام شده است ولی با این حال امکانات پزشکی و داروهای لازم جهت درمان این بیماری به وی ارائه نشده است.

کانال خبری ایران وایر پیشتر در گزارشی با استناد به اظهارات برخی زندانیان از بروز گسترده عفونت قارچی واژینال در بند زنان و عدم تخصیص غذا به میزان کافی به زندانیان خبر داده بود. این کانال همچنین از ازدحام زیاد زندانیان و کمبود جای خواب، کاهش نوبت حمام و هواخوری و همچنین تغذیه ناکافی خبر داده است.

با توجه به همه گیری این بیماری در سطح زندان و نبود کادر درمان کافی و متخصص و امکانات درمان و داروی کافی در زندان اوین، سلامت زندانیان به شدت در خطر قرار دارد. به خصوص با توجه به گزارش‌های دریافتی از وضعیت جسمی توحید امیر امینی، این زندانی سیاسی نیاز فوری به امکانات درمانی خارج از زندان دارد.

وضعیت زندان های ایران و شرایط نگهداری زندانیان و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها بارها از جانب مجامع حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است. وضعیت موجود در زندان اوین با توجه به قانون “منع شکنجه” مصوب ۱۳۸۱.۱۲.۱۸ مصوب مجلس شورای اسلامی حاوی مصادیق بارز شکنجه می‌باشد. با توجه به اینکه زندان اوین به عنوان ویترین زندان‌های ایران در بازدیدهای صورت گرفته از جانب مجامع بین المللی مشهور است، سایر زندان‌ها به خصوص زندان‌های موجود در شهرستانها شرایطی به مراتب نامطلوب‌تری دارند.

علیرضا فرشی، توحید امیر امینی ،اکبر نعیمی و اصغر فرجی ۴ تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان هستند که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا