آذربایجانایران

طاهره بجروانی از زندان اوین: به من گفتند چرا این‌قدر می‌گویی آبان ادامه دارد؟

طاهره بجروانی، از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ در یک فایل صوتی که به تازگی از زندان منتشر کرده است، درباره نحوه بازداشت خشونت‌آمیز خود، نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی و تلاش بازجویان برای اخذ تعهد از او در زندان می‌گوید.

علی فتوحی، همسر طاهره بجروانی، شنبه ۲۵ آبان ۹۸ با اصابت گلوله جنگی به قلبش در شهر قدس (قلعه حسن خان) استان تهران کشته شد و از آن زمان تاکنون، طاهره بجروانی همانند دیگر خانواده‌های دادخواه، پیگیر دادخواهی کشته شدن همسرش است. خانم طاهره بجروانی و همسر علی فتوحی کوهسار اهل اردبیل هستند.

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ طاهره بجروانی در محل کار خود در شهر قدس (قلعه حسن خان) استان تهران برای دومین بار بازداشت شد. او در این فایل صوتی می‌گوید نیروهای وزارت اطلاعات حین بازداشت با همکارهای او درگیر شدند و با کشیدن اسلحه تلاش کردند تا کسی از صحنه بازداشت خشونت‌آمیز او فیلم‌برداری نکند.

طاهره بجروانی ضمن اشاره به این‌که بعد از بازداشت و تفهیم اتهام، با اصرار نیروهای امنیتی، بازپرس پرونده ناچار شد قرار بازداشت یک ماهه برای او صادر کند:

بعد از بازداشت و تفهیم اتهام‌های واهی با وجود اینکه بازپرس پرونده گفتند که من همه حرف‌هایم درست است و این اتهام‌ها واهی است، اما طبق صحبت‌هایی که بین بازجوی پرونده و بازپرس رد و بدل شد، قرار بازداشت موقت من را بازپرس صادر کرد و من را به زندان اوین منتقل کردند. در اولین بازجویی که بیشتر از نیم ساعت نبود، به من چرا این‌قدر می‌گویی آبان ادامه دارد؟ تو می‌خواهی آبان را ادامه بدهی؟ تو کی هستی که آبان را ادامه بدهی؟ من جوابم فقط یک جمله بود، آبان را خون بچه‌هایی که در کف خیابان ریخته شده ادامه می‌دهند.

طاهره بجروانی در ادامه این فایل صوتی می‌گوید «جنایتی که در آبان ۹۸ انجام دادند به کابوس شب و روز آنها تبدیل شده»، از این‌رو تلاش دارند «هر صدایی را سرکوب کنند».

او همچنین به نگهداری در سلول انفرادی و تلاش بازجویان برای گرفتن تعهد می‌گوید: من ۳۴ روز در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بودم و روز ۳۰ بهمن به بند عمومی منتقل شدم. بعد از ۴۹ روز از بازداشت، من را به حفاظت زندان فراخواندند و یک برگه توبه‌نامه به من دادم تا امضا کنم، یک صفحه کامل از جرم‌هایی که تا الان انجام نداده‌ام تا تقاضای عفو و بخشش کنم تا آزاد بشوم و در صورت تکرار به اشد مجازات محکوم بشوم. آیا این عفو و بخشش است یا اعتراف اجباری؟ آیا جرم من به جز دادخواهی خون همسرم و تقاضای رسیدگی به این جنایت چیز دیگری بوده که سه سال تمام همه نوع شکنجه‌ای را به من تحمیل کردند و همه زندگی را گرفتند؟

اولین بار در جریان بازداشت گسترده اعضای خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸، صبح سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ طاهره بجروانی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود، اما پس از مدتی به صورت موقت آزاد شد.

این شهروند دادخواه که در حال حاضر در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، اسفندماه ۱۴۰۱ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام «توهین به رهبری» به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا