جهانخاورمیانه

عربستان سعودی درباره توافق عادی سازی: به ابتکار عمل صلح عرب متعهدیم

وزیر امور خارجه عربستان، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد اعلام كرد كه این کشور راه امارات را در عادی سازی روابط با اسرائیل دنبال نخواهد كرد.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از رسانه‌های عربی، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد اعلام كرد كه این کشور به دلیل عدم دستیابی اسرائیل به توافق صلح با فلسطینی ها، راه امارات را در عادی سازی روابط با اسرائیل دنبال نخواهد كرد.

وزیر خارجه عربستان طی کنفرانس مطبوعاتی با هایکو ماآس همتای آلمانی خود در برلین، اظهار داشت: «پادشاهی عربستان سعودی تعهد خود به صلح به عنوان یک انتخاب استراتژیک تاکید می‌کند و به ابتکارات صلح عربی و تصمیمات مشروع بین المللی اتکا می کند.»

«ابتکار صلح عربی» در بیروت، پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ با حضور رهبران عرب و توسط همه کشورهای عربی به امضا رسید.

ابتکار صلح عربی شامل مقررات منع عادی سازی روابط با اسرائیل است؛ مادامی که خود اسرائیل بر اساس قطعنامه های بین المللی متعهد به بازگرداندن حقوق فلسطینی‌ها نشود.

آقای بن فرحان همچنین افزود: «عربستان سعودی از تلاشهایی که منجر به ثبات در منطقه می شود، حمایت می کند و تأکید می کند که پادشاهی [سعودی] از ابتکار عمل صلح عرب و تأسیس یک کشور فلسطین با قدس شرقی به عنوان پایتخت خود [فلسطین] چشم پوشی نکرده است.»

امارات متحده عربی روز پنجشنبه ۲۳ مرداد اعلام کرد که در ازای توقف الحاق سرزمین های فلسطین از سوی اسراییل، دو کشور برای آغاز عادی‌سازی مناسبات با هم به توافق رسیدند.

همان روز رئیس جمهور آمریکا متن توافق نامه را در حساب توییتر خود پس از مراسم امضای قرارداد به اشتراک گذاشت و نوشت: “توافق برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات به دست آمده است.”

در این بیانیه مبنی بر اینکه این توافق باعث ایجاد صلح در خاورمیانه خواهد شد و راه را برای پتانسیل بزرگی در منطقه هموار می کند، مقامات اسرائیلی و امارات متحده عربی در هفته‌های آینده برای سرمایه گذاری در عرصه‌های گردشگری، فرهنگی، پرواز مستقیم، امنیت، ارتباطات از راه دور، فناوری، انرژی و بهداشت گرد هم می آیند.

گزارش شده است که تفاهم نامه هایی دو جانبه در زمینه فرهنگ، محیط زیست و افتتاح سفارتخانه های متقابل بین طرفین به امضا خواهد رسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا