ایرانخاورمیانهسیاست

امارات متحده عربی کاردار ایران را فراخواند

امارات در پی تهدیدهای مقام‌های ایران مبنی بر تبدیل شدن امارات به «هدفی مشروع و آسان» برای گروه‌های مسلح فلسطینی پس از توافق این کشور با اسراییل، کاردار ایران را احضار کرد. 

امارات متحده عربی، روز یکشنبه ۲۶ مرداد، دیپلمات ارشد سفارت ایران در ابوظبی را به دلیل «تهدیدهایی» که از سوی رئیس جمهوری و سایر مقام‌های ایران علیه این کشور مطرح شده بود، احضار کرد.

خبرگزاری امارات نوشت: «در پی تهدیدات مطرح شده در سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درخصوص تصمیم حاکمیتی دولت امارات و تهدیداتی که از سوی وزارت خارجه ایران، ‌سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی تکرار شده، معاون وزیر خارجه امارات پیام اعتراض شدیداللحنی را به سفیر ایران تسلیم کرد.»

وزارت خارجه امارات نیز با انتشار بیانیه‌ای، سخنان اخیر مقام‌های ایرانی در واکنش به توافق صلح ابوظبی و تل‌آویو را «دخالت در امور داخلی و حمله به حاکمیت خود» دانسته و چنین رفتاری از سوی ایران را «مغایر با اصول حقوق بین‌الملل» توصیف کرده است.

وزارت خارجه امارات همچنین، سخنان حسن روحانی را «غیرقابل پذیرش و تحریک آمیز» خوانده و افزوده است که این سخنان «پیامدهای جدی را برای امنیت و ثبات منطقه» به همراه خواهد داشت.

حسن روحانی اقدام امارات در توافق با اسراییل را «خیانت» توصیف و تهدید کرده بود که اگر امارات «پای اسرائیل را به منطقه باز کند» آنگاه با این کشور «به شکل دیگری برخورد می‌شود.»

محمد باقری، رئیس ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی نیز این توافق را تهدیدی برای «امنیت ملی جمهوری اسلامی» دانسته و تهدید کرده بود: «امنیت ملی ایران دچار خدشه شود، تحمل نمی‌کنیم.»

وی گفته بود که از این پس «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد.»

بر خلاف واکنش تند و غیردیپلماتیک مقام‌های ایرانی به این توافق، سازمان ملل و اتحادیه اروپا از آن استقبال و امضای آن را گامی اساسی برای ثبات منطقه توصیف کردند و در منطقه خلیج نیز کشورهایی همچون بحرین و عمان همچنین کشور مصر این توافق را ستودند.

نایف فلاح الحجرف، دبیرکل شورای همکاری کشورهای خلیج نیز روز یکشنبه ۲۶ مرداد از حکومت ایران خواست که به حاکمیت دولت‌ها احترام بگذارد و تاکید کرد که اعضای این شورا در مقابل هر گونه تهدید امنیت و ثبات امارات، در کنار این کشور خواهند بود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا