جهانسیاست

فرانسه: ایران در حال تقویت ظرفیت تسلیحات هسته‌ای خود است

وزیر خارجه فرانسه روز شنبه ۲۷ دی‌ماه ۹۹ به روزنامه ژورنال دو دیمانچ گفت، ایران در حال تقویت ظرفیت تسلیحات هسته‌ای خود برای مجبور کردن واشنگتن به بازگشت به برجام است.

ایران در حال نقض توافق هسته ای است و از اواسط این ماه برنامه ریزی برای غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را در نیروگاه هسته ای زیرزمینی فردو را آغاز کرد.

نقض توافق هسته ای توسط جمهوری اسلامی ایران از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ و متعاقباً وضع تحریم ها علیه تهران، ممکن است تلاش های رئیس جمهور منتخب جو بایدن را که از ۲۰ ژانویه روی کار می آید، برای پیوستن دوباره به این پیمان پیچیده کند.

«ژان ایو لودریان» گفت: “دولت ترامپ آنچه را كه فشار حداكثری بر ايران ناميد انتخاب كرد. نتیجه این شد که این استراتژی فقط خطر و تهدید را افزایش داد. ”

وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد: “این اقدام [غنی‌سازی ۲۰ درصدی] باید متوقف شود زیرا، -من این را به صراحت می گویم- ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت سلاح هسته ای است.”

هدف اصلی توافق نامه برجام طولانی کردن مدت زمان نیاز ایران برای تولید غنی‌سازی کافی برای بمب هسته ای بود.

دیپلمات های غربی گفته اند که نقض های مکرر ایران زمان کافی برای شکافت هسته‌ای را به زیر یک سال کاهش داده است.

ایران هرگونه قصد نظامی در برنامه هسته ای خود را انکار می کند.

جو بایدن گفته است اگر ایران بطور دقیق از برجام پیروی کند، ایالات متحده را به توافق باز خواهد گرداند. ایران می گوید قبل از آنکه اقدامات نقض کننده خود را متوقف کند، تحریم ها باید لغو شوند.

با این حال، لو دریان گفت که حتی اگر هر دو طرف به معامله برگردند، این کافی نیست.

لو دریان گفت: “احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا