آذربایجانایران

فوت و مسمویت زلزله‌زدگان خوی در چادرها؛ رییس هلال احمر انتقادها را از سر «مرض» خواند

همزمان با ادامه اعتراض‌ها به کمبود وسایل گرمایشی و سرپناه مناسب برای زلزله‌زدگان خوی در سرمای شدید این شهر، یک مادر و پسر در اثر گازگرفتگی در چادر جان باخته و ۱۰۰ نفر دیگر نیز دچار گازگرفتگی شدند. با این حال، رئیس جمعیت هلال احمر انتقادها از نقص کمک‌رسانی را از سر «مرض» خواند.

فرزین رضازاده، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد روز شنبه یک مادر ۸۰ ساله و پسر ۵۵ ساله‌ زلزله‌زده اهل فیرورق خوی به علت گازگرفتگی ناشی از مصرف زغال در داخل چادر برای گرمایش، جان خود را از دست دادند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی همچنین گفت: بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی در چادرهای زلزله‌زدگان خوی مسموم شده‌اند.

با این حال، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در مورد مشکلات موجود در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده خوی گفت: «خیلی خوب کار شده است، اما عده‌ای با مرض کار‌ها را زیر سوال می‌برند.»

روز جمعه رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که پس از گذشت نزدیک به یک هفته از زلزله خوی هنوز مشکلات و نیازهای زیادی در این منطقه وجود دارد. رییس جمعیت هلال احمر اما باز هم تقصیر کم‌کاری در امدادرسانی به زلزله‌زدگان را گردن دخالت افراد غیرمسئول انداخت.

از سوی دیگر، به گفته منابع دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، دولت ایران پیشنهاد آزربایجان را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان خوی رد کرده است.

رد کمک‌های جهانی در شرایطی است که بر اساس ویدیوهای رسیده به آذنیوز تیوی، تعدادی از مردم آسیب‌دیده، به دلیل وزش باد و بارش برف، شرایط سختی در چادرهای موقت دارند و خواستار ارسال کانکس برای اسکان هستند.

با ادامه انتقادها از کیفیت کمک‌رسانی نهادهای حکومت، در یک هفته گذشته جریان‌های خودجوش مردمی ملت آزربایجان برای کمک به زلزله‌زدگان خوی شکل گرفته است.

گزارش‌ها اما حاکی از ممانعت نیروهای نظامی و امنیتی از ورود خودروهای حامل اقلام مورد نیاز به شهر خوی است.

در شب‌های گذشته مردم خوی در اعتراض به کمبود چادر و وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان، مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

بسیاری از مردم نیز چندین شب را در سرمای زیر صفر درجه این روزها با کمبود چادر در خیابان‌ها سپری کردند.

بر اساس گفته‌های اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن، در جریان زمین‌لرزه خوی هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی تخریب و هفت هزار و ۵۰۰ واحد دچار خسارت شده‌اند.

گزارش ویدیویی پخش‌شده در فضای مجازی از مشکلات پس از زلزله خوی، نشان می‌دهد زلزله‌زدگان به کمک‌های مردمی امید داشته و یکی از آنها گفته است: «هیچ امکاناتی نداشتیم اگر این کمک‌ها نبود از سرما می‌مردیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا