ایران

مولوی عبدالحمید: پایان‌دادن به اعدام و اخذ اعتراف اجباری از خواسته‌های خیزش اخیر است

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز سه‌شنبه در توییتی از صدور احکام اعدام برای افراد بازداشت شده در اعتراضات اخیر انتقاد کرد و گفت، شهروندان بلوچ «همواره بیشترین سهم را در اعدام داشته‌اند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی نوشته است: «پایان‌دادن به اعدام و اخذ اعتراف اجباری از خواسته‌های خیزش اخیر است. پس از وقفه‌ای کوتاه،متأسفانه مجدداً صدور احکام اعدام به‌ویژه در مورد معترضان قیام اخیر آغاز شده است. مردم بلوچ همواره بیشترین سهم را در اعدام داشته‌اند. گسترش نفرت و نارضایتی نتیجه طبیعی این اعدام‌ها خواهد بود.»

در روزهای اخیر، علی‌رغم هشدار سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی، گزارش‌ها حاکی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای برخی از معترضان به اتهام «محاربه» حکم اعدام صادر کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد صدور احکام سنگین علیه دستگیرشدگان اعتراضات جاری در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری هزاران نفری شده است که به دلیل شرکت در این اعتراضات مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند.

جرمی لارنس، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز دو هفته پیش در ژنو گفته بود که این نهاد به «مقام‌هایی که به این اعتراضات بی‌سابقه با یک واکنش شدید فراینده پاسخ می‌دهند» اعتراض می‌کند.

او یادآوری کرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی معترضان را به اتهام «محاربه» و «افساد فی الارض» به اعدام محکوم می‌کند.

علاوه بر کشته شدن صدها معترض در جریان سرکوب اعتراضات ایران به دست نیروهای امنیتی، به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، هزاران معترض مسالمت‌جو از جمله زنان، کودکان، وکلا، فعالان و روزنامه‌نگاران نیز دستگیر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا