محیط زیست

هشدار نسبت به «محو» جنگل‌های ارسباران به خاطر «افزایش قطع درختان»

خبرگزاری مهر در گزارشی از «افزایش قطع درختان» جنگل‌های ارسباران، در شمال غرب ایران، نسبت به محو شدن این جنگل‌ها هشدار داد.

بنا بر این گزارش، الوار درختان قطع‌شده ارسباران «به‌صورت انبوه توسط ماشین‌های باربر حمل می‌شود».

مهر می‌افزاید که «این را همه می‌دانند و همه می‌پرسند که درخت‌های ارسباران را ماشین ماشین کجا می‌برید؟؛ امام‌جمعه تبریز هم در خطبه‌های نماز جمعه همین سؤال را که روزانه صدها بار توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی پرسیده می‌شود، تکرار کرد. اما هنوز جوابی نگرفته‌است.»

در همین حال، از ابتدای امسال روزانه صدها پیام در شبکه‌های اجتماعی از حمل درختان قطع‌شده ارسباران در جاده‌های منطقه حکایت می‌کنند.

این خبرگزاری نوشت که پس از اجرای طرح «استراحت ۱۰ ساله جنگل‌های شمال کشور» جنگل‌های ارسباران «تاوان تنفس جنگل‌های شمال کشور را می‌دهد» و ادامه این روند می‌تواند تا ۱۰ سال دیگر محو جنگل‌های ارسباران را به دنبال داشته باشد.

براساس گزارش این خبرگزاری، افزایش قطع درختان جنگل‌های ارسباران از دی ماه سال گذشته مطرح شده و با وجود انتشار گزارش‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری مهر همچنین به نقل از علی بابازاده، کارشناس اقتصادی، نوشت که پس از تحریم‌های آمریکا و ایجاد مشکل در واردات مواد اولیه، قطع درختان ارسباران برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های کاغذ افزایش یافته است.

محمد علی آل هاشم، امام جمعه تبریز، نیز ۱۴ فروردین خواستار توضیح نهادهای مسئول درباره حمل درختان قطع شده از این منطقه با تریلی شده بود.

با این حال قلی الله‌قلی‌زاده، نماینده کلیبر در مجلس، گفته است که درختان قطع شده متعلق به باغداران منطقه است که به دلیل «مشکلات اقتصادی» اقدام به فروش درختان خود کرده‌اند.

در همین حال علی نجفی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر، در جمع خبرنگاران گفته است: «به درختانی که مجوز قطع داده می‌شود، اجازه حمل هم داده می‌شود و کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد».

به گفته آقای نجفی، همه درختان قطع شده «بیمار، خیلی بلند، اصلاح شده، و بی ثمر هستند و شاخه‌ای از ارسباران به تاراج نرفته است».

با این حال برخی از کاربران شبکه‌های با انتشار فیلم‌ها و تصاویری نوشته‌اند که در کنار درختان باغات، درختان جنگلی نیز قطع شده است.

تخریب جنگل‌های ارسباران از دهه ۸۰​ خورشیدی شدت گرفته است.

از سال ۹۶ طرح «استراحت ۱۰ ساله جنگل‌های شمال کشور» اجرا شده است. در همین حال خبرگزاری مهر نوشت که پس از اجرای این طرح «جنگل‌های ارسباران حالا تاوان تنفس جنگل‌های شمال کشور را می‌دهد».

پیش از این عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، گفته بود که ۶۰ سال پیش در شمال ایران ۲.۸میلیون هکتار جنگل وجود داشته اما اکنون به ۱.۳ میلیون هکتار رسیده است.

شماری از کارشناسان علت وقوع سیلاب‌های اخیر را «جنگل‌تراشی» در سال‌های گذشته، ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌های استان گلستان و بهره‌برداری غیرمسئولانه از معادن را ذکر کره‌اند.

در همین حال یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، در توئیتر خود نوشته بود که بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور ۷۰ درصد از جنگل‌های استان گلستان در اختیار «شرکت‌ها و نهادهای صاحب نفوذ» است.

براساس این گزارش، حوزه علمیه گرگان ۴۷۰۱۳ هکتار، لشکر ۲۵ کربلای سپاه پاسداران ۱۳۰۰۰ هکتار، موسسه پیشگامان سازندگی ۸۶۹۰ هکتار و آستان قدس ۹۹۱ هکتار از جنگل‌های این منطقه را در اختیار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا