آذربایجانایران

هیچ چیز حریف معترضان در ایران نشد، نه قطع اینترنت نه راهپیمایی حکومتی

با وجود ادامه قطع سراسری اینترنت در ایران و افزایش خشونت نیروهای امنیتی، معترضان همچنان در خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایران در حال اعتراض هستند.

شعار اصلی مردم هم دیروز «آزادی» بود و «آزادی»

تهران جمعه شب اعتراضی‌تر از شب‌های قبل بود، معترضان در چهار گوشه شهر با حضور در خیابان‌‌ها ضمن سردادن شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» «مرگ بر دیکتاتور» و «آخوند باید گم بشه» با نیروهای امنیتی به مقابله و دفاع مشروع پرداختند.

تصاویری از بوکان، رشت، و شهرری منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران امنیتی به صورت مستقیم و با سلاح جنگی به سوی معترضان نشانه رفته و به آنها شلیک می‌کنند.

نیروهای پلیس و لباس شخصی با خشونت وارد خانه‌های مردم شده و به سمت افرادی که در حال تصویربرداری بودند شلیک کردند.

معترضان اما در مقابل در تهران یک بسیجی را کتک زدند و در قم با کوکتل مولوتوف به نیروهای پلیس حمله کردند، معترضان مشهدی هم مجسمه «مرتضی مطهری» «بانی فلسفه حجاب» را به آتش کشیدند.

تصاویر زیادی نیز از به آتش کشیده شدن عکس‌های رهبران نظام و همچنین قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف در فضای مجازی منتشر شده‌است.

در همین راستا دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه خواستار «تحقیقات فوری، بی‌طرفانه، و موثر از سوی یک مقام صالح مستقل» درباره مرگ مهسا امینی شد.

سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت بایدن به جان باختن مهسا امینی، علاوه بر تحریمهای اعمال شده، گفت:«آمریکا از هر ابزاری برای پاسخگو کردن مقامات ایران در مساله مرگ مهسا امینی بهره خواهد برد.»

سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات یک‌ هفته گذشته در ایران در پی مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه نیروهای انتظامی از افزایش شمار کشته‌شدگان این اعتراضات ابراز نگرانی کرد. این سازمان از جهانیان خواست تا بر ضد سرکوب خونین مردم در ایران اقداماتی معنادار انجام دهند.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت سنای آمریکا در توئیتی نوشت: «من از زنان، دختران و همه کسانی که در ایران در مقابل دیکتاتوری و وحشیگری سیستمی ایستاده‌اند و آرزوی آزادی دارند الهام گرفته‌ام و خطاب به مردم ایران می‌گویم: «در سوگ مهسا امینی در کنار شما ایستاده‌ایم.»

سناتور برنی سندرز هم در واکنش به اعتراضات ایران در توئیتی نوشت: «مردم ایران به رهبری زنان جوان برای آزادی و زندگی بهتر تظاهرات می‌کنند و حکومت با کشتن ده‌ها معترض به آنها پاسخ داده است. من از حکومت ایران می‌خواهم که به نیازهای شهروندان خود رسیدگی کند، نه اینکه آنها را بکشد.»

سناتور مارشا بلک‌برن نیز در توییتر نوشت: «این غیرقابل قبول است که یک زن ایرانی به دلیل نقض حجاب دستگیر شده و جانش را از دست بدهد، اکنون جمهوری اسلامی برای ساکت کردن معترضین به ستوه آمده و اینترنت را بر روی مردم بسته است.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با انتشار توییتی از صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران و دسترسی بیشتر آنها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با سانسور حکومت خبر داد. ایلان ماسک مالک کمپانی استارلینک در پاسخی کوتاه به توییت وزیر امور خارجه نوشت: «استارلینک فعال می‌شود»

همزمان کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای از همه‌ی نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل خواست به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم حمایت کنند. این کانون ، زنان ایران را پیشرو و آگاه خواند و در بیانیه خود افزود:‌« تحمیل حجاب بر زنان تنها تحمیل نوعی پوشش نیست، بلکه توهین به شأن انسانی آن‌ها و فراتر از آن «در حجاب بردن» نفس آزادی است.»

در داخل ایران اما امامان جمعه در شهرهای مختلف از اعتراضات مردم ایران ابراز ناراحتی کرده و از نیروهای امنیتی خواستند با معترضان به‌شدت برخورد کنند.

علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در مشهد گفت:«برداشتن حجاب جنگ با دین است.» احمد خاتمی هم در تهران گفت: «این شورش‌ها به زودی جمع می‌شود.»

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان اما اعتراض‌های اخیر مردم ایران را «انتقام ناکام دشمنان از حماسه بزرگ اربعین با اسم رمز گشت ارشاد»‌ خواند و گفت:« آقایان خاتمی، کرباسچی، جهانگیری و امثال آن‌ها در آشوب‌های اخیر و قتل‌های ناشی از آن سهیم هستند و باید تحت پیگرد و بازخواست قرار بگیرند.»

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا