جهانخاورمیانه

واکنش‌ها به درخواست حکم جلب رهبران اسرائیل و حماس توسط دادستان لاهه

رهبران اسرائیل قصد دادستان کیفری بین‌المللی لاهه برای صدور حکم جلب علیه نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور را به موازات صدور احتمالی احکام مشابه برای سران گروه افراطی حماس، به‌شدت محکوم کردند.

گروه افراطی حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد نیز تصمیم دیوان لاهه را محکوم کرد.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد به دنبال صدور حکم جلب برای رهبران اسرائیل و سران گروه افراطی حماس به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» است.

کریم خان، قاضی بریتانیایی دیوان لاهه، در دلیل این خواسته خود، به حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل و متعاقب آن، جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس در باریکه غزه اشاره کرد.

او گفت خواهان صدور حکم جلب بین‌المللی علیه یحیی سنوار، اسماعیل هنیه، محمد دیاب ابراهیم المصری (ملقب به محمد ضیف) رهبران داخلی و خارجی حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل است.

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه

درخواست دادستان دیوان لاهه برای صدور حکم جلب رهبران اسرائیل و حماس

بنیامین نتانیاهو در واکنش به این امر در نشست حزب حاکم لیکود در اورشلیم گفت این «رسوایی» دیوان لاهه «نه من و نه ما را متوقف نخواهد کرد».

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، پیام داد که این تصمیم «یک‌جانبه» «فراتر از یک رسوایی است که سبب تقویت تروریست‌ها در سطح دنیا خواهد شد».

به گفته آقای هرتسوگ، دیوان لاهه میان «تروریست‌های هیولا و مقامات منتخب یک کشور دموکراتیک» قیاس قائل شده و دنیا نباید این امر را که «ناقض قوانین عدالت است» بپذیرد.

واکنش متحدین سیاسی نتانیاهو و گالانت

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، تصمیم کریم خان را «یک رسوایی» و یک تهاجم «افسارگسیخته» نامید.

آقای کاتس گفت در حالی‌که قاتلان حماس علیه مردم ما مرتکب جنایت علیه بشریت شدند، دادستان دیوان لاهه از نخست‌وزیر و وزیر دفاع کشور اسرائیل در کنار «هیولاهای منفور نازی حماس» به یکسان یاد کرده است.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل، «این ننگ تاریخی» «برای همیشه به یاد خواهد ماند».

به گزارش شبکه کان، وزارت خارجه به دستور آقای کاتس یک اتاق عملیات برای مقابله با تصمیم دادستان لاهه تشکیل داده و سفارت‌خانه‌های اسرائیل در جهان را به روشنگری در مقابل دولت‌های محل خدمت آن‌ها فرا خوانده است.

به گفته شبکه کان، اسرائیل برای جلب حمایت از خود در برابر دیوان لاهه به روی اقدامات آمریکا «حساب» باز کرده است.

یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل، با محکوم کردن تصمیم کریم خان گفت دیوان لاهه دارد مرتکب «یکی از بزرگ‌ترین شرمساری‌های اخلاقی در تاریخ معاصر می‌شود».

به گفته او، تصمیم لاهه با هدف «تلاش برای سلب حق دفاع از اسرائیل» گرفته شده و «قیاس میان رهبران اسرائیل با قاتلان حماس، نفرت‌انگیز و بیان روشنی از یهودستیزی از نوع مدرن آن است».

آقای لوین تأکید کرد که شهروندان اسرائیل و «بسیاری از مردم در سراسر جهان» از نخست‌وزیر، رهبری و ارتش اسرائیل حمایت می‌کنند.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و متحد بنیامین نتانیاهو در ائتلاف دولت گفت از زمان حکومت نازی‌ها به این سوی، با چنین نمایش ریاکاری و نفرت از یهودیان مانند رویدادی که امروز خبر آن منتشر شده، روبه‌رو نبودیم.

اپوزیسیون اسرائیل دیوان لاهه را محکوم کرد

سران جناح اپوزیسیون اسرائیل با وجود اختلافات عمیق سیاسی با بنیامین نتانیاهو و دولت راستگرای او، تأکید کردند که تصمیم دادستان لاهه را تحمل نخواهند کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، با محکوم کردن دیوان لاهه از کشورهای جهان خواست تأمین مالی دیوان را لغو کنند.

به گفته آقای بنت، درخواست دادستان «لحظه شرمساری برای دیوان کیفری بین‌المللی و جامعه جهانی است» که به «تروریسم جهادی در سطح جهان» کمک می‌کند.

نفتالی بنت گفت: «دیوانی که عاملان کشتار و تجاوز به زنان ما و سوزاندن نوزادان اسرائیلی را با کسانی مقایسه می‌کند که در برابر این کشتارها از مردم خود دفاع کرده‌اند، همان بهتر که وجود نداشته باشد.»

یائیر لاپید، نخست‎‌وزیر پیشین و رهبر اصلی اپوزیسیون اسرائیل، گفت تصمیم کریم خان، «یک فاجعه سیاسی و اخلاقی» و اقدامی «نابخشودنی» است.

آقای لاپید این رویداد را «یک شکست هولناک» برای بنیامین نتانیاهو نیز نامید. او گفت «در نتیجه این بدترین ناکامی سیاسی، اسرائیل اکنون با تمام دنیا وارد جنگ شده است».

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ که شنبه شب به بنیامین نتانیاهو اخطار داد تا سه هفته دیگر راهبرد خود را در شش محور مرتبط با جنگ تغییر دهد، به دیوان لاهه پیام داد که «اگر موضع دادستان را بپذیرد، این نهاد را به یک جنایت پاک‌نشدنی تاریخی آلوده کرده است».

نمایی از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه

هشدار کنگره آمریکا به دیوان لاهه درباره صدور احتمالی حکم بازداشتِ مقام‌های اسرائیلی

واکنش حماس

از سوی دیگر، گروه افراطی حماس که با حمله غافلگیرانه خود به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته جنگ ارتش اسرائیل با این گروه در غزه را کلید زد، اعلام کرد «تصیم دادستان دیوان لاهه، قربانی را با جلاد مقایسه کرده است».

حماس گروهی است که از آغاز برپایی خود در حدود چهار دهه پیش نابودی اسرائیل را به عنوان اساسنامه خود دنبال می‌کند.

سامی ابوزهری، سخنگوی رسمی بخش سیاسی حماس، از مخفیگاه خود با خبرگزاری رویترز گفت‎‌وگو کرد.

او گفت تصمیم دیوان لاهه «مشوقی به اسرائیل برای ادامه جنایات است».

سران اصلی حماس در نوار غزه مانند یحیی سنوار و محمد ضیف در ۲۲۷ روز جنگ جاری در تونل‌های غزه پنهان بوده‌اند.

موضع بریتانیا

دولت بریتانیا، نخستین متحد اسرائیل در دنیای غرب بود که علیه تصمیم احتمالی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی موضع گرفت.

سخنگوی دولت بریتانیا به روزنامه تلگراف گفت چنین تصمیمی به رهایی ربوده شدگان اسرائیلی از دست حماس، ورود کمک بشردوستانه به نوار غزه یا تلاش برای دستیابی به آتش‎‌بس کمکی نخواهد کرد.

این سخنگو افزود بریتانیا پیشتر نیز اعلام کرده که دیوان لاهه فاقد صلاحیت برای رسیدگی به چنین موضوعی است، بریتانیا فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و اسرائیل نیز یکی از طرف‌های «معاهده رم» نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا