اجتماعیاقتصادجهانسیاست

واکنش غول‌های تجاری ژاپن به کار اجباری اویغورها: تجارت با چین را متوقف می‌کنیم

دوازده شرکت بزرگ در ژاپن تصمیم گرفته‌اند معاملات تجاری خود را با شرکت های چینی که از کار اجباری تورکان اویغور در منطقه تورکستان‌شرقی (سین کیانگ) بهره‌مند شده‌اند بازبینی کنند.

بر این اساس، ۱۲ شرکت ژاپنی مشهور در جهان اعلام کرده‌اند که تجارت خود را با شرکای چینی یا متوقف می‌کنند یا قصد متوقف کردن را دارند.

از جمله این مارک‌های تجاری بین‌المللی سونی، توشیبا، هیتاچی، یونیکلو، فست ریتیلینگ اپراتور یونیکلو، ریوهین کیکاکو، یک شرکت الکترونیکی با یک شبکه تجارت جهانی به چشم می‌خورند.

پس از آنکه ایالات متحده و انگلیس محدودیت واردات پنبه و سایر محصولات را از منطقه سین کیانگ (تورکستان‌شرقی) اعمال کردند، فشار بر کشورهای دیگر برای “اقدام علیه نقض حقوق بشر” در چین در حال افزایش است.

ژاپن‌تایمز می‌گوید، دولت ژاپن، که به دلیل اجرای کند تحریم های مشابه مورد انتقاد قرار گرفت، “از ترس تحریک چین در رسیدگی به این موضوع منفعلانه عمل کرد”.

سال گذشته موسسه سیاست های استراتژیک استرالیا در گزارشی دریافت که بیش از ۸۰ شركت جهانی “از طریق برنامه های استثماری انتقال نیروی كار” به طور مستقیم یا غیرمستقیم از استفاده كارگران اویغور در خارج از سین کیانگ بهره مند می شوند.

آژانس خبری ژاپنی «کیودو نیوز» نحوه تصمیم گیری ۱۴ شرکت ژاپنی در باره این گزارش را جویا شد که بجز شرکت پاناسونیک که از اظهار نظر خودداری کرد، همه شرکتها یا مستقیماً از تجارت با شرکتهایی که مشکوک به بهره مندی از کار اجباری بوده اند امتناع ورزیدند و یا گفتند که آنها نمی توانند ادعاها علیه تدارک کنندگان خود را تأیید کنند.

شرکت توشیبا که با شرکت چینی مظنون به کار اجباری مجوز توافق‌نامه دارد، گفت که نمی تواند این ادعاها را تأیید کند، اما تصمیم گرفت تجارت خود را با آنها تا پایان سال خاتمه دهد.

بر اساس این گزارش، ریوهین کیکاکو، اپراتور فروشگاه‌های زنجیره‌ای «موجی» یکی از سه شرکت ژاپنی بود که مشخص شد با شرکت های چینی یا شرکت های اصلی آنها که توسط ایالات متحده تحریم شده‌اند، معامله کرده اند.

این شرکت محصولات مختلفی را با “پنبه سین کیانگ” به عنوان بخشی از نام محصول در وب سایت رسمی خود به فروش می رساند، اما این پست پس از تحقیقات «کیودو نیوز» حذف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا