آذربایجانایرانسیاست

وزارت خارجه آذربایجان: ادعای وجود نیروهای کشور سوم در نزدیکی مرز آذربایجان و ایران بی‌اساس است

سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ادعای ایران مبنی بر وجود نیروهای کشور سوم در نزدیکی مرز آذربایجان و ایران را بی‌اساس خواند.

لیلا عبدالله‌ئوا، سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه ایران درباره آنچه وجود کشور سوم (اسراییل) در نزدیکی مرز ایران در خاک آذربایجان ادعا شده بود، آن را بی‌اساس خواند.

لیلا عبدالله‌ئوا در پاسخ به سوال رسانه های آذربایجانی در باره اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت: «ما ادعاهای مربوط به حضور نیروهای [یک کشور] سوم در نزدیکی مرز آذربایجان و ایران و تلاش های تحریک آمیز این نیروها را نمی پذیریم؛ زیرا این دیدگاه ها هیچ مبنایی ندارند. به طور کلی، وجود هر نیرویی در خاک آذربایجان، از جمله عناصر تروریستی، که می تواند تهدیدی برای دولت ما یا کشورهای همسایه باشد، حتی نمی تواند مورد بحث قرار گیرد. متأسفانه در طول جنگ ۴۴ روزه، برخی از طرفین چنین ادعاهایی را کاملاً بی اساس مطرح کردند. ما در آن زمان اعلام کردیم و اکنون نیز تکرار می کنیم که چنین ادعاهایی بی اساس است و هیچ مدرکی در این زمینه به طرف آذربایجانی ارائه نشده است.»

وی افزود: «تعرض ناپذیر بودن مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی یکی از اصول اساسی است که آذربایجان همیشه بر اساس آن حرکت کرده است. مشخص است که آذربایجان دهها سال از اشغال نظامی بخشی از خاک خود و نقض مرزهای بین المللی رنج برده است. من جمله، بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مرز ما با ایران سالها تحت اشغال ارامنه بود. متأسفانه در طول این سالها، ما چنین واکنش شدیدی از سوی دولت دوست ایران به اشغال قسمتی از مرزمان نشنیده ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در ادامه تصریح کرد: «به طور کلی، جمهوری آذربایجان از برقراری روابط با همه کشورها بر اساس احترام به مرزهای بین المللی یکدیگر حمایت می کند که این موضع بدون تغییر کشور ما است. مشخص است که ما، آمادگی خود را برای عادی سازی روابط بر اساس این اصل اساسی حقوق بین الملل و آغاز مذاکرات در مورد مشخص کردن مرزها از جمله با ارمنستان اعلام کرده ایم. روند مشخص کردن مرزهای آذربایجان و ارمنستان یک موضوع دوجانبه است و سیگنال های مثبت اخیر از طرف مقابل [ارمنستان] به پیشرفت سازنده این روند امیدوار می کند.»

عبدالله‌ئوا تاکید کرد: «در مورد ادعای مداخله خارجی در آذربایجان، ما می خواهیم تأکید کنیم که جمهوری آذربایجان همواره سیاست خارجی مستقلی را بر اساس منافع ملی دنبال کرده است و طی ۳۰ سال گذشته بارها این امر را با گام های ملموس ثابت کرده است. توسعه روابط دوستانه و همسایگی خوب با کشورهای همسایه یکی از اصلی ترین اولویت های سیاست خارجی ما است و ما در این راستا گام های مستمری بر می داریم.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آذربایجان گفت: «می خواهیم این موضوع را نیز مشخص کنیم که آذربایجان نسبت به مسئله همبستگی اسلامی بسیار حساس است و همانطور که مشخص است، با موقعیت فعال خود در سازمان همکاری اسلامی متمایز است. طی دهه های گذشته، کشور ما بر تخریب، غارت و توهین به میراث تاریخ و فرهنگ اسلامی در خاک آذربایجان تمرکز کرده است و ما از حمایت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این مورد قدردانی می کنیم.»

به گزارش وبسایت رسمی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، وی در پایان گفت: «ما معتقدیم که اشغال سرزمین های آذربایجان، توقف اقدامات غیرقانونی ارمنستان در منطقه، از جمله انبارهای وسیع اسلحه، فعالیت های اقتصادی غیرقانونی و سایر موارد، قاچاق مواد مخدر، آموزش تروریست ها، توهین و تخریب آثار مذهبی و فرهنگی اسلامی و بازگشت آوارگان آذربایجانی به سرزمین اجدادی خود پس از ۳۰ سال حسرت، اطمینان از ثبات و امنیت در منطقه باید به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا