ایران

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در تماسی تلفنی توافق کردند در ماه رمضان دیدار کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی بامداد روز دوشنبه اعلام کرد فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، برای دیدار در ماه رمضان به توافق رسیده‌اند.

به گفته خبرگزاری دولتی عربستان: «در این تماس، تعدادی از موضوعات مشترک با توجه به توافق سه جانبه‌ای که در جمهوری خلق چین به امضا رسید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو وزیر همچنین توافق کردند که در ماه رمضان یک دیدار دوجانبه بین آنها برگزار شود.»

وزارت خارجه عربستان نیز در توییتر از دریافت تماسی از امیرعبداللهیان به وزیر خارجه این کشور خبر داد.

پیش‌تر، تهران و ریاض بیانیه‌ای منتشر کردند که بر اساس آن توافق کردند «ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند» و قرار شد «وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات» کنند.

همچنین بر اساس این توافق، «دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» در زمینه اجرای موافقت‌نامه‌های همکاری‌های پیشین توافق کردند.

تهران و ریاض پس از حمله نیروهای بسیجی به مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در حدود هفت سال پیش روابطشان را قطع کردند.

در آذرماه ۱۴۰۱، آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های عراقی اعلام کرد که مذاکرات دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی که با میانجیگری بغداد انجام شده، به دلیل ادعای تهران مبنی بر تحریک اعتراضات ضدحکومتی ایرانیان از سوی ریاض، متوقف شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا