ایران

وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگو درباره نحوه اجرای قرارداد ۲۵ ساله با چین وارد پکن شد

وزیر خارجه ایران که بنا به دعوت رسمی وانگ یی، وزیر خارجه چین و در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی، بامداد جمعه وارد فرودگاه پکن شد و قرار است روز جمعه با همتای چینی خود دیدار کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بامداد جمعه پس از ورود به پکن گفت که قرار است در جریان این سفر درباره نحوه اجرای قرارداد ۲۵ ساله با چین با مقام‌های این کشور گفت‌وگو ‌کند.

وزیر خارجه ایران که بنا به دعوت رسمی وانگ یی، وزیر خارجه چین و در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی، بامداد جمعه وارد فرودگاه پکن شد و قرار است روز جمعه با همتای چینی خود دیدار کند.

امیرعبداللهیان پس از ورود به پکن، هدف سفر خود را گفت وگو با مقام‌های چین درخصوص روابط دو جانبه سیاسی و همچنین نحوه اجرایی شدن توافقنامه ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین اعلام کرد و گفت که در دیدار با وانگ یی آخرین وضعیت برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را بررسی خواهند کرد.

توافق ۲۵ ساله ایران و چین که در دولت گذشته تحت مدیریت علی لاریجانی به عنوان نماینده علی خامنه‌ای امضا شد با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی از انتشار متن کامل و پیوست‌های این قرار داد خودداری کردند و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت، گفت که انتشار متن توافق ۲۵ ساله ایران و چین همچون اسناد مشابه نیازمند توافق هر دو طرف امضاکننده است و عدم انتشار عمومی چنین سندهایی، راهبردی متداول و معمول است.

در جریان این واکنش‌ها، محمود احمدی بیغش، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز تایید کرد که براساس قرارداد جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، «قرار بود چینی‌ها اختیار تام جزایر ایران را بگیرند».

این نماینده مجلس گفت که نحوه در اختیار گرفتن این جزایر نیز «واگذاری بوده است اما حرکت مردم و مجلس» جلوی آن را گرفت.

در حال حاضر به گفته سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران، سند ۲۰ ساله همکاری با روسیه نیز تقریبا نهایی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد که همانند قرارداد ۲۵ ساله تدوین شده با چین، سند ۲۰ ساله با سایر کشورهای همسایه نیز در دست بررسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا