خاورمیانهسیاست

پارلمان عراق به لغو امتیازهای ویژه سران سه قوه، نمایندگان، وزراء و مسئولان ارشد این کشور رأی داد

در جلسه امروز پارلمان عراق، نمایندگان پارلمان این کشور تصویب کردند که تمامی امتیازات ویژه رؤسای قوه مجریه، مقننه و قضایی، نمایندگان پارلمان، وزرا و مسئولان عالی‌رتبه لغو شود. اجرای این قانون از امروز آغاز می‌شود.

پارلمان عراق امروز (دوشنبه) پس از یک بار تعویق، برای بررسی پاسخ به مطالبات معترضان با حضور ۲۲۲ نماینده تشکیل جلسه داد.

به نوشته وب سایت خبری السومریه نیوز، انحلال تمامی شوراهای استانداری به جز استان‌های واقع شده در منطقه اقلیم شمال عراق و تشکیل کمیته تغییر در قانون اساسی از مهم‌ترین مصوبات نمایندگان پارلمان عراق محسوب می‌شود.

طبق این مصوبه کمیته‌ای متشکل از نمایندگان باید موارد نیاز به تغییر در قانون اساسی را بررسی کرده و در عرض چهار ماه گزارش آن را به پارلمان ارائه دهند.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین تصویب کردند که تمامی امتیازات ویژه رؤسای قوه مجریه، مقننه و قضایی، نمایندگان پارلمان، وزرا و مسئولان عالی‌رتبه لغو شود. اجرای این قانون از امروز آغاز می‌شود.

همچنین از مهمترین مصوبات امروز، لغو امتیازات موسوم به «قانون رفحاء» بود. «رفحاء» نام اردوگاهی نزدیک شهر «رفحاء» عربستان سعودی است که در سال ۱۹۹۶ نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مخالفان صدام در آن جا مستقر شدند. در سال ۲۰۰۶ طبق مصوبه‌ای در پارلمان عراق مصوب شد که سالانه به تمامی این افراد حتی اگر یک هفته در اردوگاه ساکن بوده باشد حقوق ماهانه بعلاوه امتیازات ویژه داده شود.بنابراین دولت عراق سالانه ۴۰ میلیارد دینار بودجه برای حقوق ماهانه این افراد هزینه می‌کند.

پارلمان عراق جلسه خود را به مدت یک ساعت به حالت تعلیق در آورد تا قوانینی که نیاز به مشورت و تصویب نخست‌وزیر دارد به اطلاع عادل عبدالمهدی برسد.

معترضان عراقی از ظهر جمعه گذشته، دومین دور از تظاهرات خود در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز کرده‌اند. مقررات منع و آمد و شد که در استانهای معترض عراقی برقرار شده بود، از صبح امروز لغو شده است و بسیاری از مردم چشم به جلسه امروز پارلمان دوخته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا