جهان

پارلمان فدرال کانادا اقدامات چین علیه تورکهای اویغور را بعنوان “نسل کشی” قبول کرد

پارلمان فدرال کانادا قانونی را قبول کرد که بر اساس آن اقدامات حکومت چین علیه تورکهای اویغور را "نسل کشی" تعریف می کند.

پارلمان فدرال کانادا قانونی را قبول کرد که اقدامات چین علیه تورکهای اویغور را “نسل کشی” تعریف می کند. در پارلمان ۳۳۸ کرسی کانادا، ۲۶۶ نماینده مجلس به این لایحه رأی مثبت دادند. تنها وزیری که در رای گیری در پارلمان شرکت کرد، “به نمایندگی از دولت کانادا” رای ممتنع داد.

این لایحه با عنوان “اقلیت های دینی در چین” که توسط مایکل چونگ، نماینده اصلی حزب مخالف محافظه کار در ولینگتون،  به صحن عمومی ارائه شد، در جلسه عصر به وقت محلی مورد تایید قرار گرفت.

در مجموع ۲۶۶ نماینده، که ۱۸۴ نفر از احزاب مستقل و مخالف و ۸۲ نفر از حزب حاکم لیبرال هستند، در رای گیری شرکت کردند. همه نمایندگانی که در رای‌گیری شرکت کرده بودند، به این لایحه رأی مثبت دادند، بنابراین پارلمان فدرال کانادا اقدامات چین علیه تورکان اویغور را “نسل کشی” تعریف کرد.

۷۲ نماینده از حزب حاکم لیبرال در رأی گیری شرکت نکردند. پارلمان فدرال کانادا ۳۳۸ کرسی دارد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا قبل از رای گیری اعلام کرد که آنها رای ممتنع خواهند داد ولی ۸۲ نفر از حزب او به این لایحه رای مثبت دادند.

از سوی دیگر، مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا درست بعد از رای گیری در پارلمان بیانیه کتبی درباره این تصمیم صادر کرد.

وزیر خارجه کانادا در بیانیه خود گفت: “ما همچنان از گزارش های وحشتناک نقض حقوق بشر در سین کیانگ مانند بازداشت خودسرانه، آموزش مجدد، کار اجباری، شکنجه و عقیم سازی اجباری به شدت ناراحت هستیم.”

مارک گارنو گفت: “ما از نمایندگانی که با هم کار می‌کنند و در مورد این موضوع مهم بحث می‌کنند، استقبال می کنیم. دولت کانادا اتهامات نسل کشی را بسیار جدی می گیرد. ما معتقدیم که لازم است با جامعه بین المللی کار کنیم تا اطمینان حاصل شود که چنین ادعاهایی توسط یک نهاد مستقل از کارشناسان حقوقی بین المللی بررسی می شود.”

گارنو در بیانیه خود موارد زیر را بیان کرد:

“متحدان ما، به همراه گروه جی‌۷ و شورای حقوق بشر سازمان ملل، نقض حقوق بشر در چین را محكوم كردند. نخست وزیر ترودو این مسئله را در جلسه رهبران جی۷ هفته گذشته مطرح کرد. دولت کانادا به کار با شرکای بین المللی برای دفاع از اقلیت های آسیب پذیر ادامه خواهد داد. ما بار دیگر درخواست خود را برای تحقیق بین المللی شفاف و قابل اعتماد در پاسخ به ادعاهای نسل کشی تکرار می کنیم. این تحقیقات باید توسط یک نهاد بین المللی و مستقل انجام شود تا کارشناسان بی طرف بتوانند وضعیت را از نزدیک مشاهده و گزارش کنند.”

از سوی دیگر، ۱۲ شرکت بزرگ در ژاپن تصمیم گرفتند معاملات تجاری خود را با شرکت های چینی که مشخص شده است از کار اجباری تورکان اویغور در منطقه سین کیانگ بهره مند می شوند، بررسی کنند.

بر این اساس، ۱۲ شرکت ژاپنی مشهور در جهان اعلام کرده اند که یا معاملات تجاری خود را با شرکت های چینی متوقف می‌کنند و یا قصد ترک تجارت با شرکای چینی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا