جهان

پس از اعتراض‌ها در اسرائیل، نتانیاهو طرح اصلاحات قضایی را به حالت تعلیق درآورد

در پی اعتراض‌ها در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، امضای طرح بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل را متوقف کرد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که کارگران به اعتصاب عمومی علیه این طرح پیوستند و صدها هزار معترض به خیابان‌ آمدند.

نتانیاهو اواخر روز دوشنبه با اعلام تصمیم خود مبنی بر تعلیق این برنامه‌ تا زمان بازگشت پارلمان پس از تعطیلات عید پسح و روز استقلال در ماه آینده میلادی، گفت بحران همه طرف‌ها را ملزم می‌کند که مسئولانه عمل کنند.

او در یک سخنرانی تلویزیونی در ساعات پربیننده گفت: «جامعه اسرائیل در مسیر برخورد خطرناکی قرار دارد. ما در بحبوحه بحرانی هستیم که وحدت اساسی بین ما را به خطر می اندازد.»

هنگامی که او سخنرانی می کرد، جمعیت زیادی در اورشلیم و تل‌آویو تجمع کردند، از جمله در تظاهرات بزرگی که از سوی طرفداران راست‌گرای اصلاحات ترتیب داده شده بود.

با اینکه نتانیاهو و حامیانش می‌گویند این اصلاحات تعادل مناسبی بین دولت و قوه‌قضاییه ایجاد می‌کند و حقوق فردی و اقلیت‌ها را به خطر نمی‌اندازد، این طرح مخالفت‌های زیادی دنبال داشته است.

برای ماه‌ها، صدها هزار تظاهرکننده به خیابان‌های تل‌آویو، اورشلیم و دیگر شهرها آمده‌اند تا به پروژه‌ای اعتراض کنند که معتقدند کنترل‌ها و موازنه‌های حفاظت از دموکراسی در اسرائیل را از بین می‌برد.

تصمیم به تعلیق این اصلاحات اساسی پس از آن اعلام شد که یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در پی هشدار درباره اختلافات ناشی از این طرح ملی برکنار شد.

اصلاحات قضایی مطرح شده از سوی دولت نتانیاهو بزرگترین تظاهرات اعتراضی در سال‌های اخیر در اسرائیل را رقم زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا