ایرانجهان

پهپادهای «انتحاری»؛ اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران را لغو کرد

اوکراین روز جمعه اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داده و اعتبارنامه منوچهر مرادی، سفیر ایران در «کی‌یف» را به دلیل آنچه تصمیم «غیر دوستانه» تهران برای تامین پهپاد به نیروهای روسیه خوانده، لغو خواهد کرد.

اوکراین اوایل روز جمعه اعلام کرد که چهار «پهپاد انتحاری» ساخت ایران را سرنگون کرده است، و این باعث شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور به اقدام تهران در آسیب رساندن به حاکمیت اوکراین و شهروندانش اعتراض کند.

اوکراین و آمریکا می گویند، ایران پهپادهای مسلح و انتحاری در اختیار روسیه قرار داده است تا در عملیات نظامی مسکو در اواکراین مورد استفاده قرار گیرند. وزیر امور خارجه ایران پیشتر این چنین اتهامی را رد کرده بود.

وزارت امور خارجه اوکراین گفته است: «تامین تسلیحات روسیه برای عملیات نظامی این کشور در جنگ علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.»

اوکراین همچنین دستور کاهش شمار کارکنان دیپلماتیک سفارت ایران در این کشور را صادر کرده است.

وزنامه آمریکایی وال استریت جورنال ۲۷ شهریور در گزارشی نوشته بود که روسیه با استفاده از پهپادهای شاهد ایران حملات «ویرانگری» را به نیروهای اوکراین در خارکیف انجام داده است.

فرماندهان اوکراینی به این روزنامه گفته‌ بودند، روسیه برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ، از تسلیحاتی خارجی استفاده کرده و با بکارگیری پهپادهای ایرانی خسارات جدی به نیروهای اوکراینی وارد کرده است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا