جهانسیاست

پوتین در مورد قره باغ صحبت کرد؛ گزارش

شبه نظامیان ارمنی در منطقه باقی خواهند ماند، مسئله وضعیت (استاتوس قره باغ کوهستانی) از دستور کار خارج نشده است، تعداد "حافظان صلح" افزایش خواهد یافت ...

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی به برخی سوالات درباره قره باغ پاسخ داد.
پوتین در مورد خروج نیروهای ارمنی از قره باغ، به ماده ۱ توافق‌نامه سه جانبه اشاره کرد. در آن آمده است: “جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع فعلی خود باقی خواهند ماند.”

به عبارت دیگر، به گفته پوتین، نیروهای مسلح ارمنستان همچنان در سرزمین های تحت کنترل نیروهای صلح روسیه باقی می مانند.

با این حال، در ماده ۳ توافق‌نامه سه جانبه آمده است: “نیروهای صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر می شوند.”

پوتین همچنین خاطر نشان کرد که موضوع وضعیت قره باغ کوهستانی هنوز در دستور کار است. وی گفت قره باغ کوهستانی مطابق با قوانین بین المللی قلمرو آذربایجان است و مسئله وضعیت (استاتوس قره باغ کوهستانی) به آینده واگذار شده است.

وی در باره موضع ترکیه گفت: “موضع ترکیه بر اساس حمایت از حقوق آذربایجان است. آنکارا اصرار داشت که سرزمین ها به باکو بازگردانده شود. ارمنستان قره باغ را به رسمیت نمی شناسد. از نظر حقوق بین الملل، این قلمرو آذربایجان است ”

همچنین بخوانید: پوتین: “ارمنستان سرزمین‌های آذربایجان را اشغال کرده و این نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد”

رئیس جمهور روسیه همچنین از افزایش تعداد نیروهای نظامی مستقر در قره باغ با نام “صلحبانان” خبر داد. وی گفت که با موافقت طرفین، می توان به تعداد نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه افزود.

وی همچنین واسطه های بین المللی را به “حرکت از گفتار به عمل” فراخواند و گفت: “ما امیدواریم كه ناظران بین المللی نیز به این كار بپیوندند، زیرا روسیه به تنهایی نباید این كار را انجام دهد و كمك های بشردوستانه ارسال كند.”

همچنین بخوانید: پوتین: ما روابط ویژه ای با آذربایجان داریم

همچنین بخوانید: پوتین از دیدار با پاشینیان امتناع ورزید

همچنین بخوانید: سخنگوی کرملین: “هیچ رهبری در قره باغ نیست، این قلمرو آذربایجان است …”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا