خاورمیانهسیاست

پوتین: نگرانی های ترکیه در خصوص تروریست ها در مرزهایش را درک می کنیم/ اردوغان: با ولادیمیر پوتین به توافقی تاریخی درباره سوریه دست یافتیم

رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک پس از دیدار با رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت: محور مذاکرات با رئیس جمهور پوتین تحولات مربوط به عملیات چشمه صلح بود، که به توافقی تاریخی درباره سوریه دست یافتیم

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: ما اراضی دیگران را نمی‌خواهیم و به آن چشم ندوخته‌ایم. ترکیه حین عملیات در شمال سوریه هر آنچه لازم باشد برای پاکسازی اراضی از حضور شبه‌نظامیان انجام می‌دهد.

وی افزود: ترکیه و روسیه اجازه رشد تحرکات جدایی‌طلبان در شمال سوریه را نخواهند داد. از فردا (چهارشنبه) تمام نیروهای تروریست در شمال سوریه باید ۳۰ کیلومتر از مرز با ترکیه عقب‌نشینی کنند.

اردوغان تصریح کرد: وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب نیز در مذاکرات‌ ما مورد بحث قرار گرفت. برقراری آرامش نسبی در ادلب و کاهش حملات نیز مایه خرسندی است.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: خاک سوریه که زمانی با تروریسم و درگیری از آن یاد می‌شد، با تلاش‌های ترکیه پس از سالها از نو شاهد صلح و ثبات خواهد بود.

وی در ادامه گفت: انتظار ما این است که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه آغازگر دوره سیاسی برای پاسخگویی به مطالبات مشروع و به‌حق مردم این کشور باشد.

اردوغان تاکید کرد که با ولادیمیر پوتین به توافق تاریخی درباره مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و سیاسی سوریه و بازگشت پناهجویان دست یافتیم. از ساعت 12.00 ظهر روز 23 اکتبر ظرف 150 ساعت تروریست‌های ی.پ.گ با سلاح‌های خود از محدوده 30 کیلومتری خارج خواهند شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این کنفرانس خبری مشترک با گفت:
تمامیت ارضی سوریه باید رعایت شود.معتقدیم که تحولات میدانی نباید بر کمیته قانون اساسی سوریه اثر بگذارند.

وی در ادامه گفت: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم از بازگشت آوارگان حمایت کند. آوارگان باید در اسرع وقت به سرزمین‌هایشان برگردند.
رئیس‌جمهور روسیه، تاکید کرد که نگرانی های ترکیه در خصوص تروریست ها در مرزهایش را درک می کنیم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا