جهان

کاخ سفید: پیشنهاد چین برای آتش‌بس در اوکراین به تثبیت مواضع روسیه منجر می‌شود

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۲۶ اسفند گفت، آمریکا با پیشنهاد چین برای آتش‌بس در اوکراین مخالف است، چرا که چنین آتش بسی تنها یک راهکار جهت تثبت موقعیت روسیه و تجدید قوا این کشور قبل از حملات‌ تازه خواهد بود.

این مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین، به روسیه اظهار داشت: «ما در حال حاضر از درخواست برای آتش بس حمایت نمی‌کنیم.»

جان کربی اضافه کرد: «ما قطعاً از درخواست‌ چین در نشست در مسکو برای آتش‌بس که صرفاً به نفع روسیه باشد، حمایت نمی‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا و کشورهای غربی از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اقدام به ارسال سلاح، تجهیزات و دیگر کمک‌ها به اوکراین کرده‌اند و اکنون نگران هستند که هرگونه آتش بس فشار بر نیروهای روسیه را کاهش دهد و به کرملین فرصتی برای تجدید قوا قبل از حملات تازه بدهد.

جان کربی گفت: «آتش بس در حال حاضر… عملاً برای تحکیم تصرفات روسیه است».

او اضافه کرد: «پس از آن، روسیه آزادانه از آتش‌بس استفاده می‌کند تا مواضع خود را در اوکراین تحکیم و بازسازی کند و ضمن تجدید قوا حملات خود را در زمان دلخواه از سر بگیرد.»

این مقام کاخ سفید تصریح کرد: «ما معتقدیم که این گامی به سوی صلحی عادلانه و پایدار نیست.»

دولت‌های چين و روسيه روز جمعه ۲۶ اسفند تأیید کردند که شی جی پینگ روز دوشنبه آینده عازم روسیه خواهد شد.

رسانه‌های آمریکایی سفر رئیس جمهوری چین را نشانه دیگری از «جاه‌طلبی‌های جسورانه» چین در عرصه دیپلماسی خواندند.

کشورهای غربی از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به شکل‌های گوناگون کوشیده‌اند مسکو را منزوی کنند ولی دیدار رهبر چین با ولادیمیر پوتین در مسکو را می‌توان عاملی مهم در تقویت جایگاه روسیه قلمداد کرد.

چین کوشیده در بحران اوکراین خود را «بی‌طرف» جلوه دهد ولی در بیش از یک سال گذشته از محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خودداری کرده است. پکن حتی ضمن محکوم کردن تحریم‌های غرب علیه روسیه، آمریکا و ناتو را به تحریک مسکو برای حمله به اوکراین متهم می‌کند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا