ایرانجهان

گروسی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران، موضوعی پیش پا افتاده‌ نیست و پیامد دارد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت، غنی سازی ۶۰ درصدی توسط ایران مساله «پیش پا افتاده‌ای» نیست و «پیامدهایی» خواهد داشت.

رافائل گروسی در نشستی در ایتالیا نسبت به آغاز غنی سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در تاسیسات هسته‌ای ایران در فردو ابراز نگرانی کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران به ما اطلاع داد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی خود را سه برابر می‌کند، نه دو برابر، سه برابر می‌کند، که بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی ۹۰ درصد است.»

رافائل گروسی تاکید کرد: «این موضوعی پیش پا افتاده‌ای نیست. این چیزی است که پیامدهایی دارد.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد که جمهوری اسلامی از این طریق ذخایری از مواد هسته‌ای خواهد داشت که ممکن است استفاده دیگری داشته باشد.

رافائل گروسی همچنین بر ضرورت حضور در ایران و راستی آزمایی در این زمینه تاکید کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اواخر آبان‌ ماه سال جاری از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد در سایت فردو خبر داد. این خبر واکنش آمریکا و سه کشور اورپایی را در پی داشت.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، اعضای اروپایی توافق هسته ای موسوم به برجام، روز سه‌شنبه اول آذر با انتشار بیانیه مشترکی آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را محکوم کردند و آمریکا نیز از «نگرانی شدید» این کشور نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

بازگرداندن روابط آژانس و ایران

رافائل گروسی در بخش دیگری از اظهارات خود بر ضرورت بازگرداندن روابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به روی ریل تاکید کرد.

او گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بر سر تعهدات این کشور رو در رو تعامل نداشته‌اند و موضوع افزایش سطح غنی سازی اورانیوم نگران کننده است.

رافائل گروسی اظهار داشت:«روابط ما باید دوباره روی ریل قرار بگیرد.»

ایران غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی را ابتدا فروردین پارسال در سایت نطنز آغاز کرد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۶۲ کیلوگرم اورانیوم با این غنا تولید کرده است.

برای ساخت یک بمب هسته‌ای نیاز به حدود ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصدی است.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا ماه گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد برای تبدیل اورانیوم ۶۰ درصدی به ۹۰ درصدی تنها چند هفته زمان نیاز است.

تولید اورانیوم ۹۰ درصدی تنها بخشی از مراحل ساخت بمب اتمی است؛ اما به معنی مهیا بودن مواد اولیه برای تولید آن است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا