آذربایجاناجتماعیایرانجهانسیاست

گزارش جدید جاوید رحمان از وضعیت علیرضا فرشی و عباس لسانی

این گزارش در ماه اکتبر در هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک توسط جاوید رحمان ارائه خواهد شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، از فعالان ترک آذربایجانی بخصوص علیرضا فرشی و عباس لسانی که به خاطر دفاع از حقوق اقلیتها، (توسط جمهوری اسلامی ایران) مورد هدف قرار گرفته اند، در گزارش جدید خود نام برده است. این گزارش در ماه اکتبر در هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک توسط جاوید رحمان ارائه خواهد شد.

در گزارش جدید جاوید رحمان در قسمت اقلیت‌ها در پاراگراف ۸۳و۸۴ باین گزارشه آقای فرشی که به خاطر فعالیتهای مسالمت آمیز مرتبط با روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۱۴ دستگیر و با اتهام نقض امنیت ملی زندانی شده است ، متحمل جراحتهایی ناشی از خشونتهای فیزیکی مقامات مسئول شده است. علیرغم درخواست‌های علنی برای مراقبتهای پزشکی و همچنین تحقیقات در مورد این بدرفتاری ها، وی تحت درمان قرار نگرفته و از زندان اوین به زندان فشافویه منتقل شده است. همچنین گزارشهایی در مورد اتهامات جدید به وی در ارتباط با فعالیت هایش دریافت شده است.

چندی پیش ۱۸سازمان حقوق بشر به درخواست سازمان حقوق بشر مردمآزربا آهرازدر نامه ای مشترک خواستار آزادی علیرضا فرشی شدند.که این بیانیه به مراجع مختلف از جمله به گزاشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران نیز فرستاده شده بود
جاوید رحمان در این گزارش خود به مصاحبه شاهین هلالی خیاوی مدیر سازمان حقوق بشر مردم آزربایجان در ایران ـ آهراز که با کمپین حقوق بشر بشر ایران در رابطه با زبان مادری داشته به عنوان منبع اشاره کرده است

همچنین سازمان حقوق بشر مردم آزربایجان در ایران – آهراز درگزارشی جداگانه اعتصاب غذای عباس لسانی و هفت سیاسی ترک آزربایجانی را به گزارشگر ویژه فرستاده بود که در گزارش جاوید رحمان هم به آن اشاره شده است. آقای لسانی و هفت زندانی سیاسی ترک آذربایجانی دیگر، در اعتراض به بدرفتاری ها و در ادامه اعتصاب غذای آقای عباس لسانی که در ژانویه ۲۰۲۱ شروع کرده بود، شروع به اعتصاب غذای خشک کرده اند. این اعتصاب ها پس از موافقت مقامات زندان با درخواست‌های مربوط به مرخصی پزشکی و انتقال زندانیان از بند زندانیان محکوم به جرایم خشونت آمیز در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ پایان یافت.

ترکهای آذربایجانی با وجود جمعیت زیاد در ایران، مورد تبعیض سیستماتیک، و آسیمیلاسیون فرهنگی قرار گرفته و از حقوق اساسی مدنی و انسانی خود محروم هستند. زبان ترکی آذربایجانی در مدارس، دادگاه‌ها و ادارات در ایران ممنوع است و فعالان ترک آذربایجانی دستگیر و مورد بدرفتاری، شکنجه و حبس‌های خودسرانه قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا