آذربایجاناجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

‍ گزارش‌ها از جولان کرونا در زندان اردبیل و انکار آن توسط مدیرکل زندان‌های استان

در پی انتشار گزارشاتی موثق با استناد به اظهارات زندانیان محبوس در زندان مرکزی اردبیل مبنی بر شیوع گسترده ویروس کرونا در این زندان، سید‌مجتبی سید‌حسینی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی این استان با انتشار بیانیه‌ای خبرهای ابتلای زندانیان به ویروس کرونا را انکار کرد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل روز دوشنبه ۱۷ آذر در واکنش به این گزارشات مدعی شده که «تاکنون هیچ مورد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در زندان‌های استان اردبیل مشاهده نشده و هرگونه خبر مبتلا دراین زمینه کذب است.»

همچنین بخوانید: مجاری تنفسی عباس لسانی آسیب دیده؛ نظر قطعی پزشکان زندان اعزام او به مراکز درمانی مجهز است

به موازات آن، تعدادی از خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، باشگاه خبرنگاران جوان و برخی خبرگزاری های وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از مدیر کل سازمان زندان های اردبیل خبر شیوع کرونا در زندان این شهر را تکذیب و آن را مثل همیشه به شبکه ها و کانال های معاند ربط داده‌اند.

یوسف کاری یک‌ هفته پیش در تماسی تلفنی و از زبان مسئولین بهداری زندان اردبیل خبر از شیوع علائم کرونا در بند هفت (محل نگهداری وی و آقای عباس‌لسانی) و بندهای چهار و پنج این زندان داده و اعلام کرد به افراد مشکوک به کرونا اعطای مرخصی شده ولی علی‌رغم حاد بودن شرایط خود و آقای لسانی، مسئولین زندان اعطای مرخصی به این دو فعال مدنی را مشروط به صدور دستور و موافقت دادستانی این شهر کرده‌اند.

دو روز بعد نیز علی و رضا واثقی دو برادر و زندانی سیاسی آذربایجانی محبوس در بند دو زندان اردبیل در تماسی وضعیت کرونا در بندشان را قرمز خوانده و خواستار صدور مرخصی قبل از سرایت این ویروس به بدنشان شدند. با اینحال علی واثقی در آخرین تماس خود اعلام کرده که دمای بدن وی به ۳۹ درجه رسیده تب شدید وی به همراه درد که همه جای بدنش را فرا گرفته است، وضعیت جسمانی وی را وخیم نموده است.

همچنین بخوانید: طغیان کرونا در زندان اردبیل؛ بروز اعلایم شبیه کرونا در علی واثقی

آقای کاری همچنین در تماسی که دیروز دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ با بستگان خود داشته خبر داده که مجاری تنفسی عباس لسانی آسیب دیده و علیرغم اینکه نظر قطعی پزشکان زندان اعزام او به مراکز درمانی مجهز است، مقامات زندان از فرستادن او به بیمارستان امتناع می‌ورزند.

گفتنی است که مرداد ماه سال جاری نیز در پی شیوع کرونا در زندان اوین، صدا و سیما با حضور در بندهای مختلف این زندان و انجام مصاحبه‌ها با زندانیان از پیش گزینش شده و دیکته شده سعی در عادی نشان دادن زندان شدند.

روزهای ۲۰-۲۱ مرداد شماری از گزارشگران و کادر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به زندان اوین رفته و با انجام مصاحبه های تصویری دیکته شده با زندانیان از پیش تعیین شده و گزینشی سعی در عادی نشان دادن شرایط و وضعیت زندانیان داشتند.

همچنین بخوانید: صحنه‌سازی صدا و سیما در زندان اوین در پی تحصن زندانیان سیاسی به خاطر کرونا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا