آذربایجانمحیط زیست

آب های معدنی اردبیل فرصتی برای تولید ثروت ملی

وجود چشمه های آب گرم نشات گرفته از کوه های ساوالان در  آذربایجان یکی از مواهب الهی است که سال ها در این منطقه جاری است و آنقدر این جاذبه قابلیت جذب توریست و گردشگر را دارد که اقتصاد ناشی از آن را می توان به همان ضرب المثل «سودان کره توتماق» تشبیه کرد.

سال هاست که گردشگران بسیار زیادی به سمت اردبیل و به ویژه شهر سرعین سرازیر هستند.

 سرعین در لغت به‌معنی سرچشمه است و لذا خاصیت درمانی مواد معدنی این چشمه‌ها، این شهر را به مرکز توریست-درمانی آذربایجان تبدیل کرده است و به آن شهرتی جهانی بخشیده است.

در این بین نزدیکی اردبیل و باکو نیز موجب شده تا  آذربایجانیها به سادگی و با صرف مدت اندک به اردبیل سفر کنند اما با وجود تمامی این پتانسیل ها به نظر می رسد آب درمانی در بین مجتمع های آب گرم این استان و خدمات ویژه به توریست ها در خصوص ارایه امکانات خدماتی هنوز سرو سامانی ندارد.

سال هاست که طرح ایجاد دهکده سلامت و مجتمع آب درمانی نوین برای فعال سازی توریسم درمانی در سرعین با سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا سایر خدمات به منظور جذب توریست ها بر سر زبان ها افتاده است اما آنچه که در واقع قابل مشاهده است هنوز قریب به اتفاق مجمتع های آب گرم خدماتی سنتی ارایه می کنند.

نماد گردشگری سلامت در جهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه چشمه های آب معدنی و گرم که به عنوان یکی از شگفتی های خلقت از گذشته های دور برای درمان بیماری ها استفاده می شده اند، جایگاه خاصی را در اردبیل به منظور توریسم درمانی برای گردشگران دارا هستند  می افزاید: اردبیل قابلیت تبدیل به نماد گردشگری سلامت جهان را دارد.

محمدرضا رضایی معتقد است: استان اردبیل به لحاظ علمی و توانمندی پزشکان، امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی نمره قابل قبولی دارد و نشانه این موضوع هم مراجعه تعداد کثیری از توریستهای کشورهای منطقه، به ویژه آذربایجان است که به امکانات این منطقه اعتماد دارند و راهی اردبیل می‌شوند.

وی می گوید: اردبیل همچنین امکانات تندرستی بسیاری را به لحاظ طبیعت و آب گرم معدنی دارد که این نشانه خوبی است تا گردشگران تندرستی بسیاری را به منطقه جذب کنیم

رضایی با بیان اینکه در این راستا ضروری است تا از ظرفیت پزشکان بومی با اعزام به کشورهای دیگر از جمله ترکیه به نحو احسن استفاده شود تا پزشکان پس از گذراندن دوره آموزشی در استان مستقر شده و آماده خدمات‌رسانی باشند می افزاید: در صورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری با وجود ظرفیت‌های آب‌های معدنی در توسعه توریسم درمانی اردبیل قابلیت تبدیل به نماد گردشگری سلامت در جهان را دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه می گوید: اردبیل دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مستعدی در حوزه گردشگری سلامت است که می‌تواند با پرداخت به مسائل روز پزشکی دنیا به این مهم جامه عمل بپوشاند.

توسعه گردشگری سلامت

در این راستا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل با بیان اینکه تعداد ۱۱۰ چشمه آب گرم معدنی در این استا قرار دارد اظهار می کند: آب‌وهوا و اقلیم منحصر به فرد این استان همه ساله انبوه زیادی از گردشگران را به سمت خود می کشاند اما امکانات درمانی  و قابلیت‌های این استان در حوزه نظیر وجود همین چشمه های آب گرم یکی از محورهایی است که در توسعه گردشگری سلامت مورد توجه قرار دارد.

نادر فلاحی اظهار می کند: بر این باور هستیم که توریسم درمانی این استان متناسب با ظرفیت و توانمندی های موجود با هدف جذب گردشگران خارجی توسعه می یابد و قبول داریم که تاکنون استفاده مطلوبی از ظرفیت های گردشگری سلامت استان نشده است.

وی می افزاید: از همین رو و به منظور توسعه بخش گردشگری طرح های مهمی از جمله همکاری با کشورهای همسایه در این حوزه مد نظر قرار گرفته است.

فلاحی با بیان اینکه برنامه جامع ساماندهی با محوریت خانه گردشگری سلامت در حال اجراست توضیح می دهد: در خانه گردشگری سلامت به دنبال تعامل و هم‌اندیشی با سایر نهادهای مرتبط با گردشگری سلامت از جمله دانشگاه علوم ‌پزشکی و نمایندگی وزارت امور خارجه، تشکیل کمیته مشورتی گردشگری سلامت و جذب  استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری سلامت هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل یادآور می شود: بر همین اساس طبق تفاهمنامه منعقد شده نسبت به اعزام ۱۲ پزشک عمومی برای فراگیری دوره های آموزشی پزشکی آب درمانی به ترکیه اقدام شده که این افراد پس از فراگیری آموزش؛  در آب درمانی های استان مستقر خواهند شد.

وی اذعان می کند: اردبیل قابلیت کم‌ نظیری در زمینه توریسم درمانی دارد و با توجه به اشتراکات فرهنگی این استان با کشورهای همسایه بویژه جمهوری آذربایجان فرصت مطلوبی برای رونق آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا