ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا؛ ۲۲ استان در وضعیت قرمز و هشدار

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر تا ظهر امروز جمعه۱۳ تیر خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۵۴ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۱۱ هزار و ۲۶۰ هزار نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۳ هزار و ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری هستند که این میزان نیز پس از دو ماه دوباره رقم بالای ۳ هزار را ثبت می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۹۶ هزار و ۴۴۶ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

خانم لاری همچنین گفت استان‌های آذربایجان‌ غربی، آذربایجان شرقی، احواز (خوزستان) کردستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، ایلام و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین بر اساس اطلاعات دو روز اخیر سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد تهران، فارس، مازندران، همدان، سیستان و بلوچستان و البرز در وضعیت هشدار قرار دارند.

خانم لاری با اساره به اینکه آمار مبتلایان کووید۱۹ در دنیا از ۱۱ میلیون نفر فراتر رفت که بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۶۰ درصد از مبتلایان مربوط به یک ماه اخیر بوده است.

از سوی دیگر دکتر نجفقلی زاده رئیس درمانگاه تأمین اجتماعی سولدوز (نقده) از آلودگی درمانگاه تامین اجتماعی نقده خبرداد و گفت: «۱۶ نفر از کادر درمان درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان نقده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»

به گزارش ایلنا رئیس درمانگاه تامین اجتماعی خاطر نشان کرد «برای جلوگیری از ابتلای مراجعین و شکستن زنجیره ویروس تا اطلاع ثانوی هیچگونه خدمات درمانی نظیر : دکتر، آزمایشگاه، داروخانه، در این درمانگاه ارائه نمی‌شود.»

این در حالیست که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد، آزمایش رایگان کرونا در سیستان و بلوچستان در موارد خاص انجام می‌شود و پس از این مراجعه‌کنندگان بابت تست کرونا باید هزینه پرداخت کنند.

قاسم میری علی‌آبادی، تاکید کرد که از این پس فقط برای چند گروه از جمله افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند و دارای علائم بیماری کرونا باشند آزمایش کرونا رایگان خواهد بود.

فریدون همتی استاندار هرمزگان از تصویب طرح تعطیلی یک هفته‌ای این استان از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا خبر داده است.

همچنین به گزارش ایلنا، چند شهرهای آذربایجان غربی به مدت دوهفته تعطیل شدند و احتمال تعطیلی کل استان قوت گرفته است. رئیس درمانگاه تامین اجتماعی سولدوز (نقده) نیز از ابتلای ۱۶ نفر از کادر درمان این درمانگاه به کرونا و تعطیلی این مرکز پزشکی خبر داد.

ایسنا نیز گزارش می‌دهد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از پرسنل درمانی فارس به کرونا مبتلا شده‌اند، فرسودگی شغلی افراد شاغل در این بخش را بالا دانست و گفت: پزشکان و پرستاران بسیار خسته‌اند.

در پی شیوع ویروس کرونا و وضعیت بحرانی آذربایجان‌غربی ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دوز دوشنبه ۹ تیر به اورمیه رفت. ‍

آذربایجان‌غربی در هفته‌های گذشته در پی اوج‌گیری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در صدر استان‌های قرمز ایران قرار دارد و روزهای بحرانی را سپری می‌کند.

آذربایجان غربی به گفته مسئولان بهداشت استان روزانه بیش از ۸۰۰ مورد بستری سندروم حاد تنفسی را در تعداد آمارهای خود ثبت می‌کند و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز تاکنون ۴۰۰ نفر را پشت سر گذاشته است.

به گزارش ایلنا، وضعیت قرمز استان نشان می‌دهد خروجی جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا آنچنان که باید و شاید تاثیر جدی و عملی برای کنترل این بیماری نداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی نیز از تعطیلی تالارها و برگزاری هر نوع مراسم در عروسی و ختم خبر داد.

جواد آقازاده در گفت‌وگو با ایلنا بیان کرد  ستاد مبارزه با کرونا ورود به تمام پارک‌ها و بوستان‌های شهر ارومیه را ممنوع کرده است، در صورت مشاهده پارک خودروها کنار پارک‌ها و بوستان‌ها، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای صاحبان خودرو اعمال خواهد شد.

آقازاده اعلام کرد استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شده و برای افراد فاقد ماسک هیچ خدمات اداری ارائه نمی‌شود‌.

کارشناسات بیماری‌های عفونی متذکر می‌شوند که موج دوم ویروس کرونا در فصل پاییز نسبت به آنچه در حال حاضر با آن روبرو هستیم شدیدتر خواهد بود.

از سوی دیگر مهدی قلیان اول، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد چند روز پیش گفت که نتیجه ۴۰ درصد از آزمایش کرونا مراجعه‌کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت مشهد مثبت است.

مهدی قلیان اول، با اشاره به افزایش درصد مبتلایان به کرونا در مشهد، گفت: «درگذشته نتیجه آزمایش کرونای افراد مشکوک به کرونا در مشهد در گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مثبت بود ولی در هفته‌های اخیر آمار مبتلایان به کرونای سرپایی رشد چشمگیری یافته و به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.»

دکتر عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز روز دوشنبه دوم تیر اعلام کرد که «٣٨ کودک مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان های گرگان و گنبدکاووس بستری هستند.»

همچنین روز پنجشنبه ۲۹ خرداد، کادر درمان استان هرمزگان نامه‌ای هشدارآمیز خطاب به مقامات ارشد جمهوری اسلامی نوشته و از «عدم مدیریت صحیح و علمی تصمیم گیرندگان کشوری» انتقاد کرده و نسبت به «فروپاشی سیستم درمان استان» هشدار داده بودند.

در پایان خطاب به استاندار هرمزگان گفته شده که «آنچه امروز در استان هرمزگان شاهد آن هستیم از دست رفتن جان و سلامت شهروندان مظلوم و بی گناهی است که قربانی ناآگاهی خویش و سو مدیریت تصمیم گیرندگان اجرایی هستند.»

نویسندگان نامه افزودند: «کادر درمان استان دیگر توان ادامه کار را ندارد و همچون مردم نفسهای آخر را می کشد،لذا مجدانه خواستار اجرایی شدن موارد پیشنهادی فوق هستیم ،پیش از آنکه شاهد فروپاشی سیستم درمان استان و افزایش فاجعه آمیز قربانیان باشیم.»

با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۳ تن از چهره‌های پزشکی کشور به رییس جمهور درباره بازنگری روند جاری مقابله با کرونا نامه نوشتند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه مشترک، ایرج فاضل،رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، محمدرضا ظفرقندی رییس کل و مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای مشترک به رییس جمهور، ضمن ابراز نگرانی از اوج‌گیری مجدد کرونا و افزایش مناطق قرمز، بازنگری دولت در روند جاری را خواستار شدند.

از سوی دیگر حسن روحانی، روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد در جلسۀ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از منتقدان خود خواست که «به افزایش انتظارات جامعه دامن» نزنند و این کار را «برخلاف مصالح کشور و جامعه» دانست.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران نیز می‌گوید شمار جان‌باختگان ایران در جنگ ایران و عراق روزانه ۶۶ نفر بود، اما در حال حاضر کرونا هر روز جان ۱۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد.

وی همچنین گفت «تاکید می‌کنم که آلوده شدن با ابتلا به شکل‌های بالینی بیماری متفاوت است و گفته می‌شود حدود یک سوم جمعیت آلوده ممکن است فرم‌های بدون علامت بیماری را داشته باشند.»

آقای مصطفوی با اعلام اینکه علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر به‌علت بازگشایی‌ها بوده است افزود، «استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها، درگیری بیشتری را با بیماری دارند.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا