ایرانجهان

آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ سرنگونی ۱۵ «پهپاد ایرانی» و کشته شدن دست‌کم هفت تن در حمله موشکی روسیه

وزارت کشور اوکراین روز شنبه ۲۸ مرداد تأیید کرد که در حمله موشکی روسیه به شهر چرنیهیف در شمال اوکراین، دست‌کم هفت تن از جمله یک کودک کشته و ۹۰ تن دیگر مجروح شدند.

در همین روز ارتش اوکراین اعلام کرد سیستم دفاع هوایی این کشور «۱۵ پهپاد ایرانی شاهد» را که روسیه در حمله شبانه به اوکراین استفاده کرده بود، سرنگون کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که به سوئد سفر کرده است، حمله به چرنیهیف را «روز درد و فقدان» خواند که به دست یک «حکومت تروریست» رقم خورده است.

او در شبکه اجتماعی «ایکس» که پیش از این توئیتر نام داشت،‌ خبر داد که موشک روسی به «قلب چرنیهیف» شامل یک میدان، دانشگاه و سالن تئاتر اصابت کرده و همچنین ویدئویی از این محل را منتشر کرد.

آقای زلنسکی نوشت: «زندگی در کنار یک حکومت تروریست اینچنین است» و به دنیا هشدار داد در مقابل «ترور روسیه» بایستند.

فرماندار محلی نیز خبر داد حمله رخ داده احتمالا با یک «موشک بالستیک» بوده است.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرده یک پسر شش ساله در این حمله موشکی به سالن تئاتر چرنیهیف کشته شده و ۱۱ کودک دیگر در میان مجروحان هستند. مقام‌های محلی می‌گویند حال مادر کودک کشته شده نیز وخیم است.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین این حمله موشکی را «شنیع» توصیف کرد و از مسکو خواست حمله مناطق مسکونی را پایان دهد.

دنیس براون در بیانیه‌ای گفت: «این الگوی تکرار شونده حملات روسیه به مناطق مسکونی اوکراین را که باعث تلفات، ویرانی عظیم و نیاز به کمک‌های بشردوستانه می‌شود، محکوم می‌کنم

ارتش اوکراین همچنین در گزارش روزانه خود درباره حملات پهپادی روسیه گفت ۱۵ پهپاد ایرانی را که در حمله به شرق، شمال و غرب اوکراین به کار رفته بودند، نابود کرده است.

وزارت دفاع روسیه هم روز شنبه خبر داد که سیستم دفاع هوایی این کشور یک حمله پهپادی اوکراین به فرودگاه نظامی نووگراد در شمال غربی مسکو را دقع کرده است، اما این حمله باعث خسارت به یک هواپیمای جنگی شد.

این وزارتخانه حمله اوکراین را «تروریستی» خواند و اعلام کرد تلفاتی به بار نیامده ولی آتش‌سوزی حاصل از این حمله به یک هواپیمای جنگی در باند فرودگاه آسیب زد.

این ادعاها به شکل مستقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

وزارت دفاع روسیه پیش‌تر ادعا کرده بود که یک موشک اوکراینی را بر فراز شبه‌جزیره کریمه که در اشغال روسیه است، ‌سرنگون کرده بود.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی برای مذاکره درباره همکاری‌های دفاعی به سوئد سفر کرده است.

رئیس جمهور اوکراین در شبکه‌های اجتماعی نوشت که به همراه همسرش به سوئد رفته تا از «همه سوئذی‌های حامی اوکراین» در تهاجم نظامی بی‌دلیل روسیه به خاک کشورش تشکر کند و با نحست‌وزیر، خانواده سلطنتی و سایر مسئولان سوئدی دیدار خواهد کرد.

سوئد یکی از اعضای اتئلاف شامل ۱۱ کشور است که ماه گذشته وعده دادند خلبانان اوکراینی را برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ آموزش دهند.

همچنین روز شنبه ارتش اوکراین خبر داد که نیروهایش به پیشروی در مناطق نزدیک به شهرهای ملیتوپل و بردیانسک در جنوب این کشور ادامه داده‌اند و در ۲۴ ساعت منتهی به اعلام خبر در ۳۶ نبرد در خط مقدم مشارکت داشته‌اند.

حرکت به سمت شهر استراتژیک ملیتوپل که در اشغال روسیه است، بخشی از تلاش ارتش اوکراین برای قطع ارتباط زمینی روسیه با شبه‌جزیره کریمه است.

این در حالی است که واشنگتن پست بخشی از یک گزارش اطلاعاتی دولت آمریکا را منعکس کرد که در آن آمده به نظر نمی‌رسد نیروهای اوکراین موفق به بازپس‌گیری ملیتوپل در این ضدحمله علیه روسیه شوند.

روسیه حدود یک پنجم از خاک اوکراین را در اشغال خود دارد که شامل شبه‌جزیره کریمه، بیشتر منطقه لوهانسک و قسمت‌های بزرگی از مناطق دونتسک، زاپوریژیا و خرسون می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا