آذربایجانایران

آذربایجان پیشنهاد ایران برای همکاری در تحقیق درباره حمله به سفارت این کشور را رد کرد

بنا بر اعلام «نورنیوز» آذربایجان پیشنهاد ایران برای همکاری در تحقیق درباره حمله به سفارت این کشور در تهران را رد کرده است.

وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه، ۱۳ بهمن در خبر کوتاهی این پیشنهاد را «سخاوت‌مندانه» و «برادرانه» نامید و پاسخ جمهوری آذربایجان به آن را «شگفت‌آور» و «ابهام برانگیز» خواند.

حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، تنش‌ها در روابط دو کشور را وارد مرحله تازه‌ای کرد. در این حمله که روز ششم بهمن رخ داد، افسر امنیتی سفارت آذربایجان کشته و دو کارمند بخش امنیتی زخمی شدند.

سایت‌های خبری جمهوری اسلامی، مهاجم را «یاسین حسین‌زاده» معرفی و اعلام کردند که او «انگیزه شخصی» داشته و از بازگشت همسرش به جمهوری آذربایجان خشمگین بوده است.

این حمله که الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهور آذربایجان، آن را «تروریستی» توصیف کرد، محکومیت‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

در ادامه واکنش‌ها، آذربایجان کادر دیپلماتیک این کشور را از ایران خارج کرد و به اتباع خود درباره سفر به ایران هشدار داد.

دولت این کشور هم‌چنین ۱۲ بهمن از بازداشت ۳۹ نفر در ادامه آن چه مقابله با «شبکه جاسوسی ایران» در این کشور نامیده بود، خبر داد.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون تلاش کرده‌اند تا هر گونه انگیزه سیاسی در ارتباط با این حمله و تروریستی بودن آن را رد و رسانه‌های حکومتی، اقدامات آذربایجان را «تنش‌زا» عنوان کنند.

در ادامه سیاست تقابل دو کشور، خبرگزاری آناتولی، ۱۳ بهمن از قول منابع دیپلماتیک از مخالفت ایران با پیشنهاد ارسال کمک به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در خوی خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا