آذربایجانایران

آستارا در گل فرو رفت؛ گزارشی از سیل اخیر و خسارات وارده

پس از فرو کش کردن بارندگی‌های بی‌سابقه و جاری شدن سیل در آستارا و برخی از روستاهای تابعه، خانه‌ها طوری به گل نشسته است که اهالی ترس از فرو ریختن خانه‌هایشان را دارند.

شش روز از بارندگی‌های بی‌سابقه و جاری شدن سیل در آستارا و روستاهای تابعه‌ی آن می‌گذرد. با این حال گویی شهر در گل فرو رفته و نه تنها مردم از بازگشت به خانه‌هایشان می‌ترسند، بلکه در صورت بازگشت مردم به خانه‌هایشان نیز هیچ کدام از لوازم منزلشان دیگر قابل استفاده نیست.

روستای کانرود یکی از روستاهایی است که بیش‌ترین خسارت در تخریب منزل را متحمل شده است. به گفته «رحیم نصرتی» عضو شورای روستا کانرود: «روستا به این زودی بلند نمی‌شود. نمی‌دانم چند تا اما خیلی خانه خراب شده است. فعلا داریم اهالی را جابه‌جا می‌کنیم … همه چیز در روستا خراب شده است. همه چیز. از جاده تا تیرهای برق و شبکه آب. خانه و مدرسه. یک عمارت سالم نمانده است. حالا برای اینکه بگوییم چه چیزی بر سر زمین و دام آمده، زود است. حجم گلی که مانده در روستا کار دستمان می‌دهد چون خدا می‌داند چقدر دام و مرغ و خروس و سگ و گربه زیرش مانده. دو روز دیگر آفتاب بزند از بویش معلوم می‌شود». 

گفتنی است در حال حاضر جای جای شهر آستارا و روستاهای متاثر از سیل را گل و لای و لجن فرا گرفته است. چنانچه برای پاک‌سازی این حجم عظیم از گل و لای و لجن، امکاناتی همچون ماشین مکنده برای پاک‌سازی شهر و روستاهای مذکور در شهرداری آستارا به اندازه کافی موجود نمی‌باشد. بدون آن هم عملا امکان پاک‌سازی شهر و روستاها امکان‌پذیر نمی‌باشد.

همچنین به گفته‌ی «امیر مرادی» مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گیلان: تخریب پل «سیبلی» آستارا باعث ترکیدگی لوله آب شده که به همین دلیل آب شرب در این منطقه و مناطقی که این بخش از شبکه به آنها آبرسانی می‌کرد قطع شده است. به گفته‌ی او شش خیابان اصلی آستارا شامل «شالیزار»، «رستمیان»، «خلیل سرا»، «کشاورز»، «عباس آباد» و «حافظ» به شدت در این خسارت آسیب دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۴هزار خانه در سیلاب اخیر در آستارا آسیب دیده و ۱۵۰خانوار به صورت موقت اسکان داده شده است. اهالی اسکان داده شده می‌گویند که امکان بازگشت به خانه را ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا