خاورمیانه

آغاز چهارمین روز وقفه عملیاتی در جنگ غزه و افزایش امید به تمدید توافق

دوشنبه ششم آذرماه در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی با ترکیبی از بیم و امید آغاز شد.

از یک‌سو این روز، آخرین روز از وقفه چهارروزه جاری در جنگ غزه محسوب می‌شود و بیم آن می‌رود که از سه‌شنبه جنگ و درگیری بار دیگر از سر گرفته شود، و از سوی دیگر،‌ اعلام آمادگی هر دو طرف جنگ، یعنی دولت اسرائیل و گروه افراطی حماس برای تمدید وقفه، بسیاری را امیدوار کرده که چند روز آرام دیگر و چه‌بسا آتش‌بسی دائمی یا دست‌کم طولانی مدت در پیش باشد.

بر اساس توافق فعلی در سه روز گذشته ۴۰ گروگان اسرائیلی و چندین شهروند خارجی، عمدتا تایلندی و فیلیپینی، از سوی حماس آزاد شدند. در مقابل اسرائیل هم تاکنون ۱۱۷ فلسطینی را آزاد کرده است.

قرار است در روز دوشنبه هم تعدادی گروگان اسرائیلی و زندانی فلسطینی آزاد شوند تا مفاد توافق اولیه به‌طور کامل اجرا شود.

از سوی دیگر، گروه حماس در تماس با مقام‌های دولت قطر تأیید کرده که مایل است وقفه نظامی دست‌کم برای چند روز دیگر تمدید شود. به گفته مسئولان این گروه، آنها باید با سایر گروه‌های شبه‌نظامی فعال در غزه، از جمله جهاد اسلامی، تماس گرفته و موقعیت تعدادی دیگر از گروگان‌ها را برای مبادله مشخص کنند.

در تازه‌ترین تحول مقام‌های قطری از آمادگی حماس برای آزاد کردن ۲۰ گروگان اسرائیلی دیگر در مقابل ۴۰ زندانی فلسطینی و تمدید دو تا چهار روزه وقفه عملیاتی خبر داده اند.

کابینه جنگی اسرائیل هم تا ساعات اولیه صبحگاه دوشنبه مشغول بررسی احتمال تمدید وقفه عملیاتی بود و در نهایت،‌ بنیامین نتایناهو از موافقت اصولی با تمدید وقفه خبر داد؛ هرچند هنوز توافقی رسمی و جدی بین دو طرف اعلام نشده است.

نخست‌وزیر اسرائیل البته با تکرار موضع قبلی‌اش تأکید کرده که در پایان وقفه بشردوستانه، عملیات جنگی در غزه «با شدت و قدرت» از سر گرفته خواهد شد. بنیامین نتانیاهو ضمن تأکید بر اهمیت آزادی «همه گروگان‌ها»، بار دیگر «نابودی حماس» و حصول اطمینان از این‌که دیگر خطری از جانب غزه متوجه اسرائیل نخواهد بود را اهداف اصلی دولت و ارتش اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا