جهان

آلمان ۴۰ دیپلمات روسیه را اخراج کرد

دولت آلمان در واکنش به جنایت جنگی در بوچا ۴۰ دیپلمات روسیه را اخراج کرد. وزیر خارجه آلمان این افراد را "نامطلوب" و همکار سازمان‌های اطلاعاتی روسیه خواند. فرانسه نیز اعلام کرد می‌خواهد ۳۵ دیپلمات روس را اخراج کند.

پس از مشورت‌های فشرده، دولت آلمان به قتل‌عام غیرنظامیان توسط ارتش روسیه در شهرک اوکراینی بوچا واکنش نشان داد و اقدام تنبیهی جدید علیه روسیه اتخاذ کرد.

وزارت خارجه آلمان دوشنبه چهارم آوریل (۱۵ فروردین) سرگئی نچایف، سفیر روسیه را به این احضار و پس از یک گفت‌وگوی کوتاه به این دیپلمات ارشد کرملین اعلام کرد که ۴۰ دیپلمات روس افراد نامطلوب تشخیص داده شده‌اند و باید طی پنج روز آینده کشور را ترک کنند.

در پی این اقدام آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفت: «تصاویر بوچا شاهدی بر خشونت و بیرحمی غیرقابل تصور رهبری روسیه و کسانی است که از تبلیغات کرملین پیروی می‌کنند؛ شاهدی بر اراده به نابودی است که تمام مرزها را شکسته است

این سیاستمدار حزب سبزها افزود که آلمان باید “در برابر این اقدامات ضدبشری با قدرت آزادی و انسانیت خود به مقابله برخیزد“.

بربوک در مورد تصمیم به اخراج شمار زیادی از دیپلمات‌های روس گفت که این افراد در اینجا، در آلمان هر روز علیه آزادی ما، علیه انسجام جامعه ما فعال بوده‌اند”. او گفت که وزارت خارجه آلمان برای اتخاذ این تصمیم خود با سازمان امنیت داخلی آلمان هماهنگی لازم را انجام داده است.

سازمان اطلاعاتی “حفاظت از قانون اساسی” آلمان در ماه مارس فهرستی از دیپلمات‌های روس را آماده کرده بود که در سطح آلمان به طور مستقیم و غیرمستقیم برای چندین سازمان اطلاعاتی روسیه کار می‌کرده‌اند.

وزیر خارجه آلمان افزود که به احتمال بسیار سرویس‌های مخفی روسیه نقشه‌هایی علیه جنگ‌زدگان اوکراینی در دست اجرا دارند و یا دست‌کم از آن‌ها جاسوسی می‌کنند. او گفت که فعالیت دیپلمات‌های اخراج شده “تهدید برای کسانی است که به ما پناه برده‌اند“.

فرانسه می‌خواهد ۳۵ دیپلمات روس را اخراج است

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که می‌خواهد ۳۵ دیپلمات روس را “به دلیل به خطر انداختن امنیت ملی از خاک این کشور اخراج کن”د. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که “این بخشی از یک اقدام اروپایی است“.

خبرگزاری روسی اینترفاکس با استناد به وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که روسیه به اخراج دیپلمات‌ها واکنش نشان خواهد داد.

دویچه وله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا