جهانخاورمیانه

آمریکا از ائتلاف ۱۰ کشور برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داد

ایالات متحده روز دوشنبه از تشکیل ائتلافی با نیروهای دریایی ۱۰ کشور برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند خبر داد، ائتلافی که در آن کشورهایی چون بریتانیا، فرانسه، بحرین و ایتالیا حضور دارند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «کشورهایی که خواستار حفاظت از اصل بنیادین آزادی دریانوردی هستند، باید برای مقابله با چالشی که این عامل غیردولتی ایجاد کرده است، به هم بپیوندند.»

شورشیان حوثی در یمن که تحت حمایت ایران هستند حملات خود را به نفتکش‌ها و کشتی‌های باری در دریای سرخ تشدید کرده‌اند و این مسیر دریایی را که تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود، ناامن کرده‌اند.

آقای آستین افزود که هدف از این ائتلاف امنیتی «تضمین آزادی دریانوردی برای همه کشورها و تقویت امنیت و رفاه منطقه» است.

به گفته او، ائتلاف مورد اشاره شامل ایالات متحده، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا است.

شورشیان حوثی‌ ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه اعلام کرده بودند که در واکنش به ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه، به دو کشتی باری حملات موشکی و پهپادی کرده‌اند.

حوثی‌ها مدعی شده‌اند که این کشتی‌ها با اسرائیل ارتباط دارند. اما مالک نروژی یکی از این کشتی‌ها با نام سوان آتلانتیک می‌گوید که این کشتی هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد بلکه یک شرکت سنگاپوری آن را مدیریت می‌کند و از فرانسه با بار زیست‌سوخت عازم جزیره رئونیون بود.

همچنین کشتی دوم نیز با نام ام‌اس‌سی کلارا با پرچم پاناما تردد می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از تصمیم شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی برای تغییر مسیر تجارت دریایی خود است تا از حملات حوثی‌ها مصون بمانند. از جمله کمپانی نفتی بریتیش پترولیوم (بی‌پی)‌ روز دوشنبه اعلام کرد که به‌طور موقت نفتکش‌های خود را از دریای سرخ عبور نخواهد داد.

شرکت نفتی نروژی اکوینر نیز گفت مسیر حرکت «چند کشتی» خود را که حامل نفت خام و گاز ال‌پی‌جی بوده‌اند تغییر داده است و آن‌ها از دریای سرخ عبور نخواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا