ایران

آمریکا: ایران خواسته فراتر از برجام دارد باید به نگرانی‌‌‌ فراتر از برجام پاسخ دهد

با گذشت بیش از یک ماه از توقف مذاکرات وین، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، برخی درخواست‌های جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات را فراتر از برجام خواند و گفت که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های خارج از برجام ما پاسخ دهد.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به درخواست‌هایی چون «حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران آن را مطرح کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که اگر ایران نمی‌خواهد از مذاکرات برای حل سایر مسائل دوجانبه استفاده کند، ما می‌توانیم خیلی سریع در مورد برجام به توافق برسیم و اجرای مجدد خود توافق را آغاز کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره توقف مذاکرات وین، افزود: ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام آماده هستیم و همچنین برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای حل مسائل خارج از برجام و این پرونده هسته‌ای خاص آماده‌ایم.

پرایس افزود: این ایران است که باید تصمیم را بگیرد. هر طرفی، هر کسی که به طور مستقیم در مذاکرات شرکت داشته است، می‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌داند کدام طرف مذاکره را با حسن نیت انجام داده است و می‌داند کدام طرف مذاکره نکرده است.»

سخنان پرایس پاسخی است به سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران ، که روز دوشنبه گفت: ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سمت واشینگتن هستند تا نگرانی‌ها را برطرف کنند اما واشینگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود همچنین گفت که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به انتقال پیام‌ها میان آمریکا و ایران ادامه می دهد و در تلاش است تا مذاکرات وین را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.

با آنکه پس از درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت جو بایدن این خواسته جمهوری اسلامی را خواهد پذیرفت اما پس از واکنش مخالفت گسترده اعضای کنگره، اعلام شد که بایدن هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته است.

مذاکرات وین پس از حمله روسیه به اوکراین و در پی درخواست روسیه از آمریکا برای ارائه تضمین در مورد مستثنی شدن روابط روسیه با ایران از تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین، متوقف شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۱۱ مارس، بیستم اسفند ماه، بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که به دلیل «عوامل بیرونی»، لازم است وقفه‌ای در مذاکرات وین صورت گیرد.

با این حال در هفته‌های گذشته منابع مختلف آمریکایی و اروپایی گفتند که درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی به یکی از موانع اصلی برای سر رسیدن به توافق احیای برجام تبدیل شده است.

مقام‌های ایران تعداد مسائل باقی مانده را بیش از یک مورد عنوان می‌کنند از جمله سخنگوی وزارت خارجه ایران هفته گذشته گفت که آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده بیش از یک موضوع است و تمامی اجزای فشار حداکثری باید از میان برداشته شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اما روز دوشنبه گفت که بعد از توقف مذاکرات وین، ما اکنون چندین هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم.

او افزود در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا می‌توانیم به بازگشت کامل به اجرای برجام بازگردیم یا نه، و به همین دلیل ما به طور مساوی برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در آن بازگشت متقابل وجود دارد و سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما اولی، بازگشت متقابل به اجرای برجام، را بسیار ترجیح می‌دهیم تا محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و نظارت دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم اما اینکه به آنجا برسیم یا نه، این سوالی است که ایران باید به آن پاسخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا