جهانسیاست

“آمریکا باز‌ می‌گردد!”؛ بایدن سیاست خارجی خود را اعلام کرد

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دوره جدید سیاست خارجی را روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در وزارت امور خارجه اعلام کرد.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود گفت که با “اقتدارگرایی” چین و روسیه مخالفت خواهد کرد و روابط خود را با متحدان جهانی تقویت خواهد کرد.

رئیس جمهور که شعارهای “آمریکا بازمی‌گردد”، “دیپلماسی بازمی‌گردد” را سر می داد، مسیر آینده سیاست خارجی این کشور را پس از دولت دونالد ترامپ روشن کرد.

بایدن با اعلام اولویت های اصلی خود در سیاست خارجی گفت که کاهش نیروهای آمریکایی را در آلمان متوقف می کند و دیگر از عملیات ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی در یمن پشتیبانی نخواهد کرد. بایدن افزود که همچنین تعداد پناهجویانی که ایالات متحده قبول می‌کند را به ۱۲۵ هزار نفر می رساند.

وی همچنین اظهار داشت که پیوندهای خود با متفقین را که در دوره ترامپ ضعیف شده بودند، تقویت خواهد کرد.

بایدن با اشاره به روسیه گفت که وی در اولین مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور به وی هشدار داد که روزهایی که ایالات متحده بی سر و صدا به “اقدامات تهاجمی” روسیه چشم می‌پوشاند، به پایان رسیده است.

“من به رئیس جمهور پوتین، کاملاً متفاوت از سلف خود، گفتم که چشم‌پوشی ایالات متحده به اقدامات تهاجمی، دخالت روسیه در انتخابات، حملات سایبری و مسموم کردن شهروندان خود به پایان رسیده است.”

اظهارات وی در مورد روسیه در حالی است که واشنگتن و متحدان اروپایی خود را برای تحریم های جدید در مورد بازداشت الکسی ناوالنی سیاستمدار مخالف آماده می کنند. بایدن این بازداشت را “سیاسی” خواند و خواستار آزادی فوری این فعال ضد فساد شد.

وی افزود واشنگتن و مسکو می توانند در برخی زمینه ها همکاری کنند. وی تمدید پیمان کنترل استراتژیک تسلیحات استارت‌نو را به عنوان یک نمونه از این همکاری‌ها ذکر کرد.

بایدن همچنین در مورد روابط با چین صحبت کرد. وی گفت، ایالات متحده قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت خواهد کرد. وی چین را “جدی ترین رقیب ایالات متحده” خواند، اما گفت کشورش می تواند در زمینه های سودمند برای دو طرف با پکن همکاری کند. رئیس جمهور آمریكا گفت كه كشور وی با قانون گریزی اقتصادی چین، نقض حقوق بشر و حملات پكن به مالكیت معنوی و حاكمیت جهانی مخالفت خواهد كرد.

همچنین، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روز جمعه کمیته اصلی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران در کاخ سفید نشستی را برگزار می‌کنند.

آکسیوس می‌نویسد موضوع اصلی بحث جلسه این است که آیا واشینگتن باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران روند بازگشت به توافق هسته‌ای را آغاز کند یا اینکه پس از انتخابات ایران به این کار اقدام کند.

این کمیته که وزیران دفاع و خارجه و اعضای اصلی شورای امنیت ملی در آن حضور دارند، پیش از ارائه پیشنهادات به رییس‌جمهوری سیاست‌ها را در بالاترین سطح بررسی می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا