جهان

آمریکا: تهران جدیت نشان دهد در چند روز آینده به توافق می‌رسیم

آمریکا اعلام کرد در صورت «جدیت» تهران دستیابی به توافق هسته‌ای ظرف «چند روز» ممکن خواهد بود.

مذاکرات ایران با بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و ایالات متحده با هدف نظارت بر برنامه هسته ای ایران از حدود سه ماه قبل در وین از سر گرفته شده است. در این میان تهران و ایالات متحده به صورت غیرمستقیم با یگدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیشرفت قابل توجهی طی هفته گذشته به دست آمد. اگر ایران از خود جدیت نشان بدهد، ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز در مورد بازگشت متقابل به برجام و اجرای کامل آن به تفاهم برسیم.»

وی افزود: «اما هر مسئله دیگری که فراتر از آن باشد، امکان بازگشت به توافق را کمتر می‌کند.»

گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه بسیار نزدیک است.

لودریان روز چهارشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در همین ارتباط گفته بود مذاکرات وین به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و ایران در چند روز آینده یا به یک بحران جدی دامن می‌زند یا توافقی را می‌پذیرد که منافع همه طرف‌ها به خصوص ایران را تامین می‌کند.

کارشناسان معتقدند که حکومت ایران تنها چند هفته با دسترسی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و از این رو قدرت‌های غربی بارها نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داده‌اند.

ساعاتی قبل از این، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی خبر داده بود که پیش‌نویس 20 صفحه‌ای احیای برجام آماده است.

این گزارش می‌گوید که روند دقیقی برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام ترسیم شده است که مهم‌ترین مورد آن توقف غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بالاتر از پنج درصد است.

گام‌ دیگری که در پیش‌نویس توافق ذکر شده است آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌اند. آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران نیز اقدام دیگری است که رابرت مالی، مسئول هیات مذاکره‌کننده آمریکا، آن را به عنوان یک شرط الزامی برای رسیدن به توافق تعیین کرده است.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای وین به گفته مقامات ایران و آمریکا وارد مرحله‌ای نهایی شده، حدود 200 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه‌ای به جو بایدن به او هشدار داده‌اند که توافق با جمهوری اسلامی “باید از سوی کنگره ایالات متحده تأیید شود، اگر نه به سرنوشت برجام محکوم است“.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا