جهانخاورمیانه

آمریکا حملات حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۶ فروردین حمله شبه‌نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را اقدامی تحریک‌آمیز خواند و آن را بشدت محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت، حمله شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به تاسیسات نفتی جازان عربستان سعودی، اقدامی تحریک‌آمیز در جهت ادامه درگیری‌هاست و ایالات متحده همراه با جامعه بین‌الملل این حملات را به شدت محکوم می‌کند.

حوثی های مورد حمایت ایران در یمن روز جمعه گفتند که با پهپادهای بمب‌گذاری شده به سایت های انرژی عربستان سعودی حمله کردند و وزارت انرژی عربستان گزارش داده که یک موشک به یک ایستگاه توزیع فرآورده های نفتی برخورد کرده و باعث آتش سوزی شد.

ائتلاف نظامی به رهبری سعودی برای حمایت از دولت قانونی یمن، اواخر روز پنجشنبه گفت که چندین پهپاد را که هدف آن عربستان سعودی بود رهگیری کرده است. روز دوشنبه، ریاض یک ابتکار صلح را ارائه داد که شامل آتش بس سراسری در در یمن می‌شد.

ایالات متحده، روز جمعه این حملات را محکوم کرد و آن را “تحریک واضحی برای تداوم درگیری” دانست.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت: “این آخرین اقدام از گروه حوثی ها برای ایجاد اختلال در انرژی جهانی و تهدید مردم غیرنظامی است.”

این حملات همزمان با آخرین سفر تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده به منطقه بود که انتظار می رفت با حوثی ها دیدار کند.

حوثی های تحت حمایت ایران، طی هفته های اخیر حملات پهپادی و موشکی خود را به خاک عربستان سعودی افزایش داده اند.

یحیی سریع سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی روز جمعه گفت که این گروه تاسیسات شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو را در رأس تنورة، رابغ، ینبع، جازان هدف قرار داده است.

وی در توییتر تهدید کرد: “ما آماده انجام حملات نظامی بیشتر و شدیدتر در آینده هستیم.”

وزارت انرژی عربستان گفت که ساعت ۹ شب پنجشنبه یک موشک به یک ایستگاه توزیع فرآورده های نفتی در جازان برخورد کرد که باعث آتش سوزی در یک مخزن شد اما تلفات جانی نداشته است.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نیز در بیانیه ای گفت: “این حملات، رد همه تلاش های سیاسی از سوی شبه نظامیان حوثی تروریستی را تأیید می کند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا