ایرانجهانخاورمیانه

آمریکا دو مقر وابسته به جمهوری اسلامی را در سوریه هدف قرار داد

در حالی که گزارش‌ها از درگیری‌های اسرائیل و حماس در نوار غزه خبر می‌دهد، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد ارتش این کشور با حمله‌هایی هوایی دو مقر جمهوری اسلامی و گروه‌های وابسته به آن را در سوریه هدف قرار داد.

او پس از اعلام این حمله‌ها در بیانیه‌ای در شامگاه یکشنبه افزود هدف این اقدام یک مرکز آموزشی در نزدیکی شهر ابوکمال و یک خانه امن در نزدیکی شهر میادین بوده و دستور حمله از سوی جو بایدن، رییس‌جمهوری این کشور، صادر شده. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، این حملات چهار کشته و زخمی برجای گذاشت.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «رییس‌جمهوری اولویتی بالاتر از امنیت نیروهای ایالات متحده ندارد» و افزود این اقدام برای «روشن ساختن اینکه آمریکا از خود، نیروهایش و منافعش دفاع می‌کند»، صورت گرفته.

رویترز به نقل از منابع محلی گزارش داد یکی از حمله‌‌ها اردوگاهی را که از سوی شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه‌ای در غرب ابوکمال در استان دیرالزور اداره می‌شد، هدف قرار داده. حمله دیگر هم در نزدیکی پل در شهر میادین، نزدیک مرز عراق و پایگاه شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران صورت گرفته.

این سومین حمله در این ماه است که به وسیله آن آمریکا تلاش می‌کند به حملات پهپادی و موشکی علیه نیروهای خود در سوریه و عراق که در پی جنگ اسرائیل و حماس آغاز شده، پاسخ دهد.

نیروهای آمریکا و متحدانش در هفته‌های اخیر دست‌کم ۴۰ بار در عراق و سوریه از سوی نیروهای تحت حمایت حکومت ایران مورد حمله قرار گرفته‌اند و حداقل ۴۵ سرباز آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی یا جراحات جزئی شده‌‌اند.

ایالات متحده ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز دیگر در همسایگی آن در عراق دارد که مامورند برای جلوگیری از ظهور دوباره داعش به نیروهای محلی مشاوره و کمک نظامی دهند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت این حملات در چند ساعت گذشته انجام شده و افزود تحقیقات ایالات متحده برای تعیین اینکه آیا کشته و زخمی هم بر جای گذاشته یا خیر، ادامه دارد.

حملات شامگاه یکشنبه آمریکا به جمهوری اسلامی در سوریه در حالی صورت گرفت که نگرانی‌ها از گسترش جنگ اسرائیل و حماس و تبدیل آن به جنگی تمام‌عیار در منطقه در پی افزایش تنش‌ها ادامه دارد.

هم‌زمان با امکان افزایش تنش‌ها در منطقه، سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با همتای اسرائیلی خود درباره نقش اسرائیل در افزایش تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه‌ای رسمی، که پس از این تماس از سوی پنتاگون منتشر شده، آمده لوید آستین به یوآو گالانت «بر لزوم مهار کردن درگیری در غزه و اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای تاکید کرد».

از زمان آغاز درگیری اسرائیل و حماس در ۱۵ مهر، ایالات متحده کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگنده شامل دو ناو هواپیمابر را برای جلوگیری از حکومت ایران و گروه‌های تحت حمایت آن به منطقه فرستاده و هزاران نیرو به نیروهای خود در منطقه افزوده.

آمریکا همچنین گشت‌زنی‌های نظامی و عملیات‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات و سایر عملیات‌های نظارتی خود را، از جمله به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین، افزایش داده و دست‌رسی به تاسیسات و پایگاه‌های خود را محدود کرده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا