جهان

آمریکا سه شرکت چینی را به دلیل استفاده از نیروی کار اجباری اویغورها تحریم کرد

ایالات متحده آمریکا سه شرکت چینی را به خاطر وادار کردن ترک‌های اویغور مسلمان ترکستان شرقی (سین کیانگ) به کار اجباری، به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد.

ایالات متحده آمریکا روز جمعه، ۱۷ آذرماه، با انتشار اسامی سه شرکت چینی که در زمینه تولید نخ، شکر و ترانسفورماتور فعال هستند، آنها را به سوء استفاده از اویغورها و دیگر اقلیت‌های ساکن چین به عنوان نیروی کار اجباری متهم کرد.

آمریکا می‌گوید چین با بازداشت صدها هزار اویغور منطقه ترکستان شرقی (سین کیانگ)، آنها را به اردوگاه‌های کار اجباری اعزام می‌کند. چین این امر را به‌رغم وجود شواهد گسترده و اسناد متعدد، «دروغ قرن» می‌خواند.

سه شرکت یاد شده چینی بر اساس قانون «پیش‌گیری از کار اجباری اویغورها در چین» که آمریکا دو سال پیش تصویب کرد، به لیست سیاه اضافه شدند. تاکنون ۳۰ شرکت‌ چینی در چهارچوب این قانون تحریم شده است.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا، به رویترز گفت که اقدام آمریکا «دروغی برای تحت تاثیر قرار دادن رفاه ساکنان سین کیانگ و توسعه چین» است.

او در ادامه گفت که دولت پکن از هر اقدامی برای دفاع از حقوق شرکت‌هایش فروگذاری نخواهد کرد.

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت میهن آمریکا، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گمرک‌ها و نهادهای مرزبانی این کشور از ژوئیه پارسال شش هزار محموله وارداتی از چین به ارزش دو میلیارد دلار را بررسی کرده تا مطمئن شوند شرکت‌های چینی تولیدکننده این محصولات از اویغورها به عنوان نیروی کار اجباری و بدون دستمزد استفاده نمی‌کنند.

او در ادامه تصریح کرد ایالات متحده آمریکا متعهد به مقابله با نیروی کار اجباری و پاسخگو کردن شرکت‌هایی است که حقوق بشر را نقض می‌کنند و شرکت‌های چینی باید ثابت کنند که از نیروی کار اجباری استفاده نمی‌کنند.

نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی می‌گویند، چین بیش از یک میلیون نفر از ترک‌های مسلمان اویغور ترکستان شرقی (سین کیانگ)، را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و در تلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

حکومت چین پس از سال‌ها انکار سرکوب و بازداشت گسترده اقلیت‌های قومی و مذهبی ادعا می‌کند که این اردوگاه‌ها مراکز بازپروری هستند و هدف از تشدید کنترل‌های امنیتی در ایالت ترکستان شرقی (سین کیانگ)، «مقابله با افراط‌گرایی و پیشگیری از تروریسم» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا