ایرانجهاندانش و فن آوریسیاست

آمریکا معافیت‌های سایت‌های هسته‌ای ایران را نیز لغو کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور معافیت‌‌های تحریمی برخی از پروژه‌های هسته‌ای ایران در رابطه با توافق هسته‌ای موسوم به برجام را تمدید نخواهد کرد.

با اعلام این خبر که از سوی مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روز چهارشنبه ۷ خرداد منتشر شد، همکاری شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌هایی همچون تغییر کاربری راکتور آب سنگین اراک باید طی ۶۰ روز متوقف شود.

در این بیانیه همچنین از تحریم دو مقام اتمی جمهوری اسلامی ایران خبر داده شده است.

بر پایه این معافیت‌ها که با توافق برجام حاصل شده بود، شرکت‌های هسته‌ای پنج کشور باقیمانده در برجام که شامل روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌شوند، مجاز به همکاری در چند پروژه مشخص هسته‌ای با ایران بودند.

با این تصمیم همچنین معافیت‌های تأمین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران، انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای به خارج از ایران لغو می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفته که معافیت همکاری در نیروگاه اتمی بوشهر، برای ابراز اطمینان از ایمنی این تاسیسات برای یک دوره ۹۰ روزه تمدید می‌شود.

طبق توافق هسته‌ای برجام، غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد به مدت ۱۵ سال برای ایران ممنوع شده است، در حالی که سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی اراک با اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی‌ شده تهیه می‌شود.

آقای پومپئو همچنین افزود، مجید آقایی و امجد سازگار، به دلیل مشارکت یا تلاش برای مشارکت در فعالیت‌هایی که با هدف تامین مواد مورد نیاز ساخت و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی انجام می‌شده، تحریم شده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به شعارهای سران حکومت اسلامی مبنی بر «محو اسرائیل» تاکید کرد کشوری که موجودیت اسرائیل را این چنین تهدید می‌کند هرگز اجازه ندارد به بمب اتمی دست پیدا کند.

جمهوری اسلامی از اردیبهشت سال گذشته و درست یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرد. با این اقدام میزان و غلظت اورانیوم غنی شده در تاسیسات ایران از حد مجاز تعیین شده در برجام فراتر رفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا