ایرانجهان

هشدار تازه آمریکا درباره «حقه‌های ایران» برای دور زدن تحریم

دولت آمریکا راهنمایی عملی برای شرکت‌های کشتیرانی و بیمه جهت اعمال دقیق تحریم‌های اقتصادی منتشر کرده است. گفته شده که هدف از انتشار این سند راهنما جلوگیری از دور زدن تحریم‌های اقتصادی از سوی ایران، کره شمالی و سوریه می‌باشد.

وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت در سندی مشترک به خطوط کشتیرانی در جهان به ویژه فعالان «در بخش‌های انرژی و فلزات» هشدار داده و به آنها گفته‌اند که از «حقه‌هایی که به ویژه ایران، کره شمالی و سوریه» در فرار از تحریم‌های بین‌المللی انجام می‌دهند، آگاهی داشته‌ باشند.

به گفته مقامات آمریکایی از جمله این فریب‌ها جعل اسناد محموله کشتی، انتقال کشتی‌به‌کشتی محموله در دریا و استفاده از شرکت‌های صوری برای مخفی نگه داشتن مالک واقعی بار است.

همچنین پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ایران برای فروش نفت خود از نفت‌کش‌های با «چراغ خاموش» بر آبهای بین‌المللی استفاده می‌کند.

در این سند به شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه آموزش داده شده است که چگونه از فریبها که برای دور زدن تحریم‌ها هستند، آگاه باشند. همچنین به افراد یا شرکت‌های درگیر هشدار داده شده است، چنانچه در امر دور زدن تحریم‌ها همکاری کنند، خود به تحریم‌های سنگین گرفتار خواهند شد.

این اقدام آمریکا ساعاتی پس از آن بود که خبرگزاری رویترز در گزارشی با استفاده از داده‌های وبسایت مسیریاب کشتی‌ها گزارش داد که یک کشتی حامل سوخت از ایران عازم ونزوئلا است. ایالات متحده هر دو کشور را به شدت تحریم کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های خود برای عکس‌العمل احتمالی علیه ارسال این محموله توسط ایران است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا