ایرانجهان

آمریکا می‌گوید سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌داند

حمله پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف ۳؛ آمریکا می‌گوید سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌داند

در پی درگیری روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد پلیس آلبانی با اعضای سازمان مجاهدین خلق در دو مقر این تشکیلات، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت پلیس آلبانی برای اجرای حکم صادره از سوی یک دادگاه این کشور، وارد اردوگاه اشرف ۳ شد.

سازمان مجاهدین خلق گفته است در خشونتی که در محل رخ داد، یک عضو این سازمان مخالف جمهوری اسلامی ایران کشته و چند تن دیگر از اعضایش زخمی شدند.

نیروهای سازمان مجاهدین که دهه‌ها در عراق مستقر بودند، پس از حمله ارتش آمریکا به عراق در زمان حکومت صدام حسین، در نتیجه معاهده میان واشینگتن با دولت آلبانی به خاک این کشور اروپایی انتقال یافته بودند.

اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی/ عکس آرشیوی است

سازمان مجاهدین خلق از کشته‌شدن یک عضو خود در «حمله ناگهانی» پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف خبر داد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مکتوب که در اختیار رادیو فردا قرار گرفت، اعلام کرد پلیس آلبانی به واشینگتن «اطمینان» داده که تمامی اقدامات آن مطابق با قوانین و ضمن رعایت حقوق و آزادی‌های فردی بوده است.

در این بیانیه آمده است: از حق دولت آلبانی برای تحقیق و تفحص حمایت می‌کند و با هرگونه فعالیت غیرقانونی احتمالی در خاک این کشور مخالف است.

پلیس آلبانی گفته است که به ظن مشارکت نیروهای مجاهدین خلق در مقر این سازمان در عملیات تعرض سایبری، از دادگاه آلبانی برای تجسس در این اردوگاه حکم گرفته بود.

شبکه فاکس‌نیوز گزارش داد که یک هزار پلیس آلبانی در عملیات ورود و تفحص از دو مقر مجاهدین مشارکت داشتند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود در خصوص رویدادهای روز سه‌شنبه در آلبانی، یادآور شد که واشینگتن، سازمان مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌داند.

واشینگتن هرنوع کمک مالی یا آموزش نظامی به مجاهدین خلق را رد کرده و افزوده است که از اتهامات در زمینه سوء‌استفاده این سازمان از اعضای خود نگرانی عمیقی دارد.

وزارت کشور آلبانی کشته‌شدن یک عضو مجاهدین و زخمی شدن افرا دیگری از این سازمان را در ماجراهای کمپ تیرانا رد کرده و گفته است که نیروهای پلیس با در دست داشتن حکم قانونی دادگاه، ملزم به تفتیش اردوگاه بودند زیرا ظن سازماندهی حملات سایبری علیه کشورهای دیگر از این مقر وجود دارد.

وزارت کشور آلبانی گفته است که مجاهدین خلق با اقدامات خود در اردوگاه یادشده، مفاد توافق بشردوستانه‌ای را پایمال کردند که در زمان انتقال نیروهای این سازمان به خاک آلبانی، برای رعایت آن تعهد داده بودند.

شورای ملی مقاومت، که چتر پوششی دیگری برای فعالیت سازمان مجاهدین خلق است، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نام عضو کشته شده خود را «علی مستشاری» اعلام کرد و افزود که بیش از ۱۰۰ تن از نیروهایش در نتیجه استنشاق گاز فلفل که از سوی پلیس آلبانی شلیک شد، زخمی شده‌اند.

بیانیه شورای ملی مقاومت رفتار پلیس آلبانی را با نیروهای امنیتی عراق در زمان نخست‌وزیری نوری المالکی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی، قابل قیاس دانست و آن را محکوم کرد.

مجاهدین آن زمان مدعی بودند که آقای نوری المالکی به‌دلیل رابطه نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، درصدد تاراندن اعضای این سازمان از عراق است.

حدود دو هزار تن از اعضای باقی‌مانده مجاهدین در عراق از حدود سال ۲۰۱۴ در روندی تدریجی به تیرانا، پایتخت آلبانی، منتقل شدند.

مریم رجوی، رهبر این سازمان، کماکان در حومه پاریس زندگی می‌کند اما برای دیدار با برخی مهمانان خود، مانند دولتمردان پیشین آمریکایی، به مقر کمپ اشرف-۳ یا اردوگاه تیرانا می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا