ایرانجهانسیاست

آمریکا: هر چقدر ایران بخواهد که ابتدا آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، این اتفاق نخواهد افتاد

رویترز به نقل از مقامات آمریكایی و اروپایی گفت که اگر ایران به میز مذاکره برنگردد فشار تحریم های آمریكا بر روی این کشور ادامه خواهد داشت.

مقامات ایران، بویژه علی خامنه‌ای، رهبر این کشور از ایالات متحده خواسته است تا برای تعلیق غنی‌سازی در گام نخست آمریکا باید تحریم‌های خود را که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شده، لغو کند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: “هر چقدر آنها معتقد باشند ایالات متحده ابتدا باید تحریم ها را لغو کند، این اتفاق نخواهد افتاد.”

این مقام افزود، اگر ایران می خواهد ایالات متحده تعهدات خود را در توافق هسته‌ای از سر بگیرد “بهترین راه و تنهاترین راه بازگشتن به میز مذاکره در مورد این موارد است.”

دو دیپلمات اروپایی نیز به رویترز گفتند که انتظار ندارند ایالات متحده یا انگلیس، فرانسه و آلمان در حال حاضر اقدامات بیشتری برای تحت فشار قرار دادن ایران انجام دهند.

یکی از دیپلمات ها گفت که سیاست فعلی اجتناب از انجام هر فشار مضاعفی است که می تواند منجر به بسته شدن درهای دیپلماسی شود.

هفته گذشته‌، ایران همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داد. از جمله این اقدامات پایان دادن به بازرسی های سر زده از سایت های هسته ای مشکوک اعلام نشده است.

گزارش سازمان دیده بان هسته ای سازمان ملل نیز گفت، ایران غنی سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد، بالاتر از حد ۳.۶۷ درصد که در برجام مشخص شده، آغاز کرده است و رهبر ایران نیز گفت در صورت لزوم، تهران می تواند غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند و آن را به ۹۰ درصدی که مورد نیاز برای تسلیحات اتمی است نزدیک کند.

از سوی دیگر ایالات متحده می گوید كه هنوز در حال تحقیق در مورد راکت‌های شلیك شده به پایگاههای خود در عراق است كه هفته گذشته صورت گرفت و ممکن است توسط نیروهای نیابتی ایران انجام شده باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت كه واشنگتن از این حملات “خشمگین” شده و در زمان و مكان مناسب پاسخ خواهد داد.

یک دیپلمات اروپایی نیز به رویترز گفت که “ایران سیگنال های مثبتی از آمریکایی ها دریاف می‌کند و اکنون باید از این فرصت استفاده کند.”

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت ایالات متحده برای همیشه منتظر نخواهد ماند. پرایس گفت: “صبر ما نامحدود نیست.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا