ایرانجهان

آمریکا هواپیمای ونزوئلایی خریداری‌شده از ایران را توقیف کرد و مالکیت آن را در اختیار گرفت

آمریکا اعلام کرد یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری را که از طرف «ماهان ایر» به یک شرکت هوایی ونزوئلایی فروخته شده بود، به‌دلیل نقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده توقیف کرده و مالکیت آن را در اختیار گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ بهمن گفت این هواپیما که غیرقانونی فروخته و در آرژانتین زمین‌گیر شده بود، وارد ایالت فلوریدا شده و «برای از رده خارج شدن آماده می‌شود» اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» به‌دلیل همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل «فعالیت‌های شرورانه» علیه امنیت ملی ایالات متحده چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

این هواپیما متعلق به شرکت «اِمتراسور» ونزوئلا بود که دو سال پیش از ماهان ایر خریداری شده بود و وزارت دادگستری آرژانتین دی ماه امسال اعلام کرد دستور تسلیم آن به آمریکا را صادر کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا خلبان این هواپیما را به عنوان یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران شناسایی کرده و گزارش‌های پروازی کشف‌شده نشان می‌دهد که بعد از انتقال مالکیت به شرکت ونزوئلایی، این هواپیمای باری به مقاصدی مثل مسکو، تهران و کاراکاس پرواز کرده است.

ماهان ایر هرگونه ارتباط با این بوئینگ ۷۴۷ را انکار کرده و ونزوئلا نیز از مقام‌های آرژانتینی خواستار بازگرداندن آن شده بود.

این هواپیما روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از آن به مقصد اروگوئه پرواز کرد، اما اروگوئه به‌دلیل آنچه هواپیما و برخی خدمه آن را «مشکوک» می‌دانست، به این هواپیما اجازه ورود نداد.

این هواپیما مجبور شد به آرژانتین بازگردد اما این کشور در پی درخواست آمریکا و همچنین شکایت دو سازمان یهودیان آرژانتین، این هواپیما را در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرد.

خدمه این هواپیما شامل ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی، ابتدا بازداشت و سپس آزاد شدند.

غلامرضا قاسمی، خلبان این هواپیما، که وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید در سپاه پاسداران سمت داشته است، آزاد و مهرماه پارسال وارد ونزوئلا شد.

یک ائتلاف چپ‌گرای اقتصادی در آمریکای جنوبی به رهبری ونزوئلا،‌ روز یکشنبه با انتقاد از آرژانتین به‌دلیل موافقت با تسلیم این هواپیمای باری به آمریکا این اقدام را «سرقت» خواند.

این ائتلاف که به عنوان «گروه آلبا» شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۴ توسط ونروئلا و کوبا برای مقابله با نفوذ آمریکا در آمریکای جنوبی تأسیس شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا