fa

آمریکا و ایران دو شهروند زندانی خود را مبادله کردند

محمد جواد ظریف اعلام کرد که «مسعود سلیمانی» شهروند ایرانی زندانی در آمریکا و «ژیو وانگ» شهروند آمریکایی زندانی در ایران مبادله شده اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران طی توئیتی اعلام کرد که مسعود سلیمانی شهروند ایرانی زندانی در آمریکا و ژیو وانگ شهروند آمریکایی زندانی در ایران به شکل متقابل آزاد شده اند.

 

ظریف در توئیت خود با تشکر از دولت سوئیس نوشته است: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ بزودی به خانواده هایشان ملحق می شوند. از همه کسانی که در این امر دخیل بودند به ویژه دولت سوئیس قدردانی می کنم».

مسعود سلیمانی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ایران 15 مهر ماه سال گذشته (7 اکتبر 2018) حین سفر به آمریکا از سوی اف‌.بی‌.آی بازداشت و روانه زندان شده بود. دولت آمریکا سلیمانی را متهم به دور زدن تحریم های این کشور علیه ایران و تلاش برای تهیه برخی فنآوری های پیشرفته برای تهران کرده بود اما این اتهامات از سوی دولت ایران رد شده است.

 

وزارت خارجه ایران از تحویل مسعود سلیمانی به مقامات ایران در سوئیس همزمان با سفر محمد جواد ظریف به زوریخ خبر داده است.

 

این وزارت خانه اعلام کرده که ژیو وانگ، محقق آمریکایی-چینی تبار نیز با «تصویب شورای عالی امنیت ملی ایران و رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیس برای بازگشت به آمریکا» شده است.

 

ژیو وانگ از تابستان 1395 (2016 میلادی) هنگام سفر به ایران از سوی سازمان های اطلاعاتی این کشور بازداشت و به اتهام جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شده بود. وی بررسی و استفاده از آرشیوهای مربوط به موضوع حکومتداری و دیوانسالاری در دوران قاجار را هدف سفر خود به ایران معرفی کرده است.

 

جیسون پابلت، وکیل خانواده ژیو وانگ، روز پنجشنبه 14 آذر طی توئیتی از وجود “پیشرفت هایی در آینده نزدیک برای آزادی وی و بازگشت به آمریکا” خبر داده بود.

 

بنا به گزارش خبرگزاریهای ایران روز گذشته (جمعه ۱۵ آذر) حدود ساعت ۱۷ خانم “تی ساقی” مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه سوئیس، در سفری از پیش اعلام نشده با یک هواپیمای جت فالکون اختصاصی از زوریخ وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و بلافاصله راهی جلسه با مدیران وزارت خارجه ایران شده بود.

 

بر اساس این گزارش، ساعت ۶ صبح امروز، مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه سوئیس، تهران در حالیکه «ژیو وانگ» را به همراه خود داشت، تهران را به مقصد زوریخ ترک کرده است.

.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا