ایرانجهان

آمریکا و بریتانیا جانشین نیروی قدس سپاه و چند فرد و شرکت دیگر را تحریم کردند

بریتانیا در هماهنگی با آمریکا تحریم‌هایی را علیه دو فرد و سه سازمان از سپاه پاسداران به دلیل تسهیل فعالیت‌های شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن اعمال کرد.

وزارت خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی جدید این کشور علیه محمدرضا فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سه یگان از نیروی قدس سپاه پاسداران، سعید الجمال سرمایه‌دار ساکن ایران و علی حسین بدرالدین الحوثی معاون وزیر کشور دولت حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

واشینگتن نیز روز سه‌شنبه علاوه بر محمدرضا فلاح‌زاده، یک عضو شبه‌نظامیان حوثی به نام ابراهیم الناشری را تحریم کرد.

فلاح‌زاده معروف به «ابوباقر» در فروردین سال ۱۴۰۰ به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شده بود. او یکی از ناشناخته‌ترین فرماندهان ارشد سپاه است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد نام دو شرکت ثبت‌شده در هنگ کنگ و جزایر مارشال را در فهرست تحریم‌های خود گنجانده و دو کشتی باری را که یکی از آنها حدود ۱۰۰ میلیون دلار کالا به چین حمل کرده بود، تحریم کرده است.

دو شرکت دیگر نیز که توسط همین کشتی و به نیابت از وزارت دفاع ایران کالاها را به شرکت‌های چینی می‌رسانند، به فهرست تحریم‌های این وزارتخانه پیوستند.

سه یگانی که توسط بریتانیا تحریم شده‌اند، مسئول انتقال و قاچاق سلاح به سازمان‌ها، گروه‌ها و دولت‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی و همچنین مسئول عملیات در شبه‌جزیره عربستان سعودی و مسئول تحقیق و توسعه و ارائه آموزش و پشتیبانی فنی به گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند.

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه این کشور صادر شد، گفت: «حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران غیرقابل قبول، غیرقانونی و تهدیدی برای جان‌های بی‌گناه و آزادی دریانوردی است».

او افزود: «همانطور که به وزیر خارجه ایران گفته‌ام، رژیم ایران به دلیل حمایت نظامی گسترده‌ای که از حوثی‌ها کرده، مسئولیت این حملات را بر عهده دارد».

کشتیرانی در دریای سرخ به دلیل حملات پهپادی و موشکی مکرر حوثی‌ها در این منطقه از نوامبر تاکنون به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

شبه‌نظامیان حوثی مدعی‌اند که این حملات خود را در حمایت از فلسطینیان انجام می‌دهند و گفته‌اند که همچنان این حملات ادامه خواهد داشت.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی تاکنون چندین حمله به تأسیسات حوثی‌ها در پاسخ به حملاتشان انجام داده‌اند.

آمریکا و بریتانیا پیشتر نیز تحریم‌هایی را علیه حوثی‌ها اعمال کرده‌اند.

در بهمن‌ماه، ایالات متحده و بریتانیا اعلام کردند چهار مقام ارشد گروه حوثی‌های یمن را به دلیل نقش آنها در هدایت یا حمایت از حملات مسنقیم به کشتی‌های تجاری در دریای سرح تحریم کرده‌اند.

مقام‌های این دو کشور به شکل جداگانه در روز پنجشنبه ۵ بهمن گفتند محمد ناصرالعطیفی، وزیر دفاع حوثی‌ها، محمد فضل عبدالنبی، فرمانده نیروی دریایی این گروه، محمدعلی القدیری، فرمانده دفاع ساحلی حوثی‌ها و محمد احمدالطالبی، که مسئول تدارکات نیروهای حوثی خوانده شده است،‌ در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

حوثی‌ها که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند، همچنین به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی ایالات متحده بازگشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا