جهان

آمریکا و بریتانیا پسرعموهای بشار اسد را به اتهام قاچاق مواد مخدر تحریم کردند

آمریکا و بریتانیا روز سه‌شنبه هشتم فروردین تحریم‌هایی علیه چهار شهروند سوریه و دو شهروند لبنان به اتهام نقش آنها در تولید یا صادرات ماده مخدر آمفتامین یا «کاپتاگون» اعمال کردند.

دو تن از پسر عموهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و قاچاقچیان مواد مخدر لبنانی از جمله افرادی هستند که توسط این دو کشور مورد تحریم قرار گرفتند.

کارشناسان می‌گویند، «کاپتاگون» عمدتاً در سوریه و لبنان تولید می‌شود و از آنجا بسته‌های حاوی میلیون‌ها قرص به کشورهای خلیج عربی، اروپا و مناطق دیگر قاچاق می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان معتقدند که تجارت «کاپتاگون» در دست بشار اسد و همکارانش و همچنین متحد کلیدی آن یعنی گروه شبه نظامی حزب الله لبنان قرار دارد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است، تجارت کاپتاگون برای بشار اسد ۵۷ میلیارد دلار ارزش دارد و یکی از منابع اصلی در آمد حکومت او در طول جنگ سیزده ساله در این کشور بوده است.

آندریا ام. گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفت: «سوریه به یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان جهانی کاپتاگون تبدیل شده و بیشتر این مواد مخدر از طریق لبنان قاچاق می‌شود.»

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد، حکومت بشار اسد از درآمدهای حاصل از این مواد مخدر برای تامین بودجه سرکوب مخالفانش استفاده کرده است.

در میان کسانی که تحریم شده‌اند نام سامر کمال اسد و وسیم بدیع الاسد، پسر عموهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار دارند. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا٬ سامر کمال اسد در هماهنگی با حزب الله لبنان و لشکر چهارم سوریه بر تاسیسات اصلی تولید کاپتاگون در لاذقیه سوریه نظارت می‌کند.

طبق این گزارش، وسیم بدیع الاسد یکی از چهره‌های کلیدی در شبکه منطقه‌ای قاچاق مواد مخدر و فرمانده یک گروه شبه نظامی حامی حکومت سوریه است.

کاپتاگون یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است که در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه بسیار پرطرفدار است و از آن به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود و اغلب در لبنان، اردن و سوریه تولید و صادر می‌شود.

پیشتر رسانه‌های داخلی لبنان، از جمله پایگاه اینترنتی المشارق از قول منابع آگاه گزارش داده بودند که حزب‌الله، گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان، عامل قاچاق مواد مخدر به اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

عربستان سعودی اردیبهشت سال گذشته در پی کشف بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قرص در محموله‌های انار واردشده از لبنان، واردات میوه و سبزی از این کشور را ممنوع کرد.

دو سال پیش پلیس لبنان از کشف ۹ میلیون قرص کپتاگون که در محموله‌های نارنگی صادراتی جاسازی شده بود، خبر داد. مقصد این محموله «کشورهای خلیج عرب» عنوان شده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز دو سال پیش در گزارشی نوشته بود که افراد حلقه داخلی حکومت سوریه به‌اضافه حزب‌الله لبنان با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر کاپتاگون «درآمدهای میلیارد دلاری» به‌دست آورده‌اند.

نیویورک تایمز در این گزارش همچنین با استناد به منابع خود نوشته بود که شبه‌نظامیان بانفوذ، سوریه و لبنان را به منابع جدیدی برای صدور قرص‌های مواد مخدر در جهان تبدیل کرده‌اند.

ایالات متحده که گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین سازمان‌های تبهکار بین‌المللی قرار داده، بارها اعلام کرده است که این گروه ضمن پیگیری هدف‌های دیگر، در قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی نیز فعالیت دارد.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا