جهان

آمریکا و هند با توجه به تهدید چین نقشه راه دفاعی ترسیم کردند

دهلی نو در مرز زمینی طولانی خود با چین در منطقه لاداخ شرقی دچار مناقشات درازمدت با پکن بوده است

هند و ایالات متحده با نظر به تهدید فزاینده چین در منطقه اقیانوس هند و آرام از یک «نقشه راه دفاعی بلندپروازانه» به منظور افزایش همکاری‌های امنیتی میان دهلی نو و واشینگن پرده برداشتند.

به گزارش روزنامه «نیکی آسیا»، این نقشه راه طی سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به هند و دیدار وی با همتای خود راجنات سینگ روز دوشنبه ترسیم شد. دیدار وزیر دفاع دو کشور در حالی صورت می‌گیرد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار است اواخر ماه جاری به آمریکا سفر کرده و با جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند.

هند و آمریکا هر دو از ارتقاء روابط دفاعی خود برای مقابله با تهدید فزاینده چین سود می‌برند. در جایی که واشینگتن و پکن بر سر هژمونی جهانی با یکدیگر رقابت می‌کنند، دهلی نو در مرز زمینی طولانی خود با چین در منطقه لاداخ شرقی دچار مناقشات درازمدت با پکن بوده است.

در اواسط سال 2020، در جنگی محدود که میان نیروهای هندی و چینی در منطقه دره گالوان روی داد، بیست سرباز هندی و چهار سرباز چینی کشته شدند. این حادثه اولین درگیری مسلحانه مرگبار میان دو کشور طی چند دهه اخیر بود.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد واشینگتن و دهلی نو نه تنها فناوری‌های جدید با هم به اشتراک می‌گذارند، بلکه بیش از پیش با یکدیگر همکاری می‌کنند. به گفته وی، او و همتای هندی‌اش درباره روش‌های توسعه اشتراک‌گذاری اطلاعات و همچنین ابتکارات جدید برای بهبود همکاری‌های دریایی و زیردریایی گفت‌وگو کردند.

آستین درباره نقشه راه دفاعی جدید گفت: «امروز مشارکت ایالات متحده و هندوستان سنگ بنای منطقه اقیانوس هند و آرام باز و آزاد است. اگرچه هنوز اقدامات زیادی لازم است، اما توسعه رابطه دو کشور به تأمین آینده‌ای آزاد و مرفه برای جهان و منطقه اقیانوس آرام کمک می‌کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا